آفتاب
با اشاره به نفض آتش بس در یمن

کاردار پیشین ایران در ریاض: عربستان به دنبال امتیاز گرفتن از مذاکرات سیاسی یمن است

کاردار پیشین ایران در ریاض: عربستان به دنبال امتیاز گرفتن از مذاکرات سیاسی یمن است

در حالی که قرار بود از ساعت 23:59 دقیقه جمعه شب تا پایان ماه مبارک رمضان آتش‌بس انسانی در یمن برقرار شود، صبح امروز بار دیگر جنگنده‌های سعودی مناطقی در« صنعا و حجة» در یمن را بمباران کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی اعلام کرد: صنعا در بامداد روز شنبه آرامشی نسبی و شکننده‌ای را پس از 107 روز تجاوز در حال تجربه کردن بود که صبح امروز جنگنده‌های عربستان با حمله به صنعا و حجة این آتش‌بس را نقض کردند.

عربستان مدعی است این حملات در پاسخ به تحرکات انصارالله و نیروهای هم پیمان آنان در یمن صورت گرفته است.

منابع خبری همچنین اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان همچنان در آسمان یمن در حال گشت‌زنی هستند و پشتیبانی هوایی لازم برای نیروهای مخالف انصارالله را فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد که در استان‌های تعز و مآرب نیروهای طرفدار منصور هادی و کمیته‌های مردمی و ارتش یمن همچنان در حال درگیری هستند و هر یک طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

آتش‌بس اعلام شده از سوی سازمان ملل در یمن مورد حمایت برخی از نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و مقامات کشورهای مختلف واقع شده و آنها طرفین درگیر در یمن را به پایبندی به آن دعوت کرده‌اند.

طی 170 روز تجاوز عربستان به یمن، این دومین بار است که عربستان به رعایت آتش‌بس انسانی در یمن متعهد شده اما آن را نقض کرده است. در 22 اردیبهشت ماه گذشته نیز در ساعت 23 قرار بود آتش‌بسی 5 روزه در یمن ایجاد شود اما تنها یک ساعت پس از اعلام آتش‌بس عربستان آن را نقض و به بمباران چندین منطقه در یمن پرداخت.

با آغاز آتش‌بس جدید انسانی در یمن، شورای امنیت سازمان ملل از تمام طرف‌های یمنی خواست که به آتش‌بس انسانی غیرمشروط در این کشور پایبند باشند.

این شورا در بیانیه خود از اجرایی شدن آتش‌بس انسانی در یمن استقبال و حمایت خود را از تلاش‌های بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل برای رسیدن به آتش‌بس دائم در این منطقه اعلام کرد.

از دیگر سو «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده که کمیته‌های انسانی از طریق آتش‌بس در یمن برای توزیع مواد غذایی در میان بیش از یک میلیون نفر و معالجه و حل مشکلات 126 هزار کودک که دچار سوءتغذیه شده‌اند، تلاش می‌کنند.

او همچنین اعلام کرده سازمان ملل تیمی را جهت پیگیری آتش‌بس انسانی در یمن اختصاص داده و این تیم در حال حاضر در یمن است تا اوضاع را پیگیری کند.

از دیگر سو سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرده که آتش‌بس انسانی در یمن که از سوی سازمان ملل اعلام شده است برای نیروهای این ائتلاف الزام‌آور نیست.

احمد عسیری در تشریح این موضوع مدعی شده است حوثی‌ها به آن پایبند نیستند و ابزاری برای اجرای آتش بس وجود ندارد.

وی ادامه داده است : نیروهای ائتلاف به آتش‌بس یکطرفه مقید نیستند چرا که تنها به نتایج عکس منجر شده و هیچ منفعتی برای شهروندان یمنی ندارد.

کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان این‌که عربستان سعودی در سیاست خارجی خود دچار نوعی تضاد و پارادوکس شده است، تأکید کرد: در حال حاضر بحران یمن وارد فاز سیاسی شده و مذاکرات پشت پرده و علنی برای حل این بحران در حال انجام است و عربستان نیز برای این‌که در صحنه این گفت‌وگوها امتیاز بیشتری بگیرد ، به حملات هوایی خود ادامه می دهد.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که یکی از دلایل نقض آتش‌بس از سوی نیروهای عربستانی کمرنگ کردن راهپیمایی باشکوه قدس در یمن است، تصریح کرد: متأسفانه عربستان هر روز بیشتر از گذشته در باتلاق خود فرو می‌رود و اقداماتی هماهنگ با رژیم صهیونیستی در منطقه انجام می‌دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که امروز عربستان در یک بن‌بست بزرگ گیر افتاده است، گفت: از یک طرف عربستان و نیروهای هم پیمانش علی‌رغم تمام جنایت‌هایی که در یمن انجام داده اند به اهداف خود در این منطقه نرسیده‌اند و از طرف دیگر عربستان سعودی می‌خواهد چهره خود را ،در جهان اسلام موجه نشان دهد و در این ارتباط نیز موفق نبوده است.

وی با اعتقاد بر این‌که عربستان با توجه به تضاد و پارادوکسی که در سیاست خارجی با آن روبرواست ،نمی‌داند که چطور باید از این باتلاق بیرون بیاید، تأکید کرد: هر روز که می‌گذرد عربستان در جهان اسلام و افکار عمومی بیش از گذشته منزوی می‌شود.

این کارشناس مسائل خاور میانه با بیان این‌که عربستان در فرصت اندکی که باقی مانده باید در ارتباط با سیاست‌هایش در مورد یمن تجدیدنظر و یک تصمیم جدیدی را اتخاذ کند، تأکید کرد: ادامه این وضعیت باعث شده که حتی برخی از متحدان عربستان از جمله ‌آمریکا از تصمیم‌های این کشور عصبانی و برآشفته شوند.

دستمالچیان با اشاره به افزایش شکاف در داخل خاندان عربستان سعودی، تصریح کرد: در حال حاضر در مورد ادامه حملات نظامی به یمن و یا توقف آن، شکاف گسترده‌ای در بین خاندان عربستان سعودی به وجود آمده که سردسته این مخالفان «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد سابق این کشور بود که به خاطر اعتراض به این موضوع از سمت خود کناره‌ گرفت.

کاردار پیشین ایران در عربستان با بیان این‌که بحران یمن وارد فاز سیاسی شده و مذاکرات پشت پرده و علنی در ارتباط با آن در حال انجام گرفتن است، ادامه داد: عربستان برای این‌که در صحنه گفت‌وگوها امتیاز بیشتری بگیرد به حملات هوایی خود علیه مردم یمن ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته نیروهای مردمی یمن نیز این روزها بیکار ننشسته‌اند و با حملات موشکی، پایگاه های نظامی عربستان در مرز را مورد آسیب قرار داده و یا تصرف کرده‌اند . به نظر می‌رسد که نیروهای مردمی یمن با مدیریت خوب و هوشمندانه‌ای که به رهبری انصارالله دارند ، اجازه نمی‌دهند که عربستان بخواهد امتیازی را در جریان این گفت‌وگوها بگیرد.

روز پنچ شنبه« عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان »در اظهاراتی خصمانه و بدون اشاره به دخالت‌های ریاض در امور کشورهای منطقه، اظهار کرد: سعودی‌ها با اقدامات منفی ایران مقابله می‌کنند.

او در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای اردنی‌اش اظهار کرد : ایران نباید مداخله منفی در منطقه یا در هر کشور عربی برادر داشته باشد و ما مصمم به مقابله با اقدامات منفی ایران هستیم.

دستمالچیان با بیان این‌که عادل الجبیر یک فرد وابسته و مزدور آمریکایی است، ادامه داد: موضع‌گیری‌های وی بیانگر این است که او در عرصه سیاست خارجی انسانی ناپخته و بی‌خرد است.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌ها در راستای تأمین امنیت و ثبات در منطقه ادامه داد: بعد از کناره‌گیری سعود الفیصل از دستگاه سیاست خارجی عربستان این کشور دچار یک ضعف درونی و ساختاری در این ارتباط شده و به نظر نمی‌رسد شکاف و نقصان به وجود آمده در عرصه سیاست خارجی این کشور به این زودی پر شود .

کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به مواضع‌ پیشین وزیر امور خارجه عربستان، گفت: او در مشی و نوع رفتار خود نشان داده فردی ضدایرانی و وابسته به آمریکاست.

انتهای پیام

کد N885478

وبگردی