آفتاب
به مناسبت سالروز استقلال سودان جنوبی؛

سودان گروه‌های درگیر در سودان جنوبی را به مذاکرات صلح دعوت کرد

سودان گروه‌های درگیر در سودان جنوبی را به مذاکرات صلح دعوت کرد

سودان از گروه‌های رقیب در سودان جنوبی خواست تا دست از خصومت برداشته و برای دستیابی به صلح و امنیت جامع برای مردم سودان جنوبی تلاش کنند.

سودان از گروه‌های رقیب در سودان جنوبی خواست تا دست از خصومت برداشته و برای دستیابی به صلح و امنیت جامع برای مردم سودان جنوبی تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، محمد زاید عواد، وزیر نفت سودان در مراسم چهارمین سالروز استقلال سودان جنوبی که توسط سفارت این کشور در خارطوم برگزار شده بود، گفت: سودان بار دیگر از گروه‌های رقیب در سودان جنوبی می‌خواهد تا براساس نقشه راهی که از سوی سازمان بین دولتی منطقه‌ای که هشت کشور شرق آفریقا را در برمی‌گیرد (ایگاد Igad) ارائه شده، مذاکرات را از سر بگیرند.

وی افزود: ما امیدواریم که گروه‌های رقیب در سودان جنوبی این جنگ را متوقف کرده و برای دستیابی به صلح و امنیتی جامع برای مردم سودان جنوبی تلاش کنند.

محمد زاید عواد ضمن تکرار نگرانی کشورش نسبت به بی‌ثباتی در سودان جنوبی گفت: خارطوم دائما تحولات این جنگ در جوبا را دنبال می‌کند.

ایگاد اخیرا نقشه راهی را برای حل این درگیری در سودان جنوبی پیشنهاد کرده و تقسیم قدرت بین دولت جوبا تحت رهبری سالوا کر، رئیس جمهوری این کشور و شورشیان تحت رهبری ریک مچار را توصیه کرده است.

در این پیشنهاد ایگاد، اکثریت در مجلس، سمت‌های ریاست جمهوری‌، معاون رئیس جمهور و 53 درصد از پست‌های وزارتخانه‌ای به دولت کنونی سودان جنوبی اعطا شده در حالی که سمت جدید معاون اول رئیس جمهور و 33 درصد از پست‌های وزارتخانه‌ای به شورشیان و 14 درصد باقیمانده به دیگر گروه‌های اپوزیسیون به غیر از منطقه "نیل علیا" داده شده است.

سودان جنوبی در سال 2011 میلادی استقلال یافت. اما در دسامبر سال 2013 میلادی همزمان با آغاز درگیری‌ میان نیروهای وفادار به سالوا کر و شورشیان تحت رهبری ریک مچار، معاون سابق رئیس جمهوری سودان جنوبی، این کشور گرفتار درگیری‌های خشونت آمیز شد.

این درگیری‌ها خیلی زود به جنگی تمام عیار و یک جنگ قومی تبدیل شد.

این جنگ باعث کشته شدن هزاران تن از مردم سودان جنوبی و آواره شدن حدود 9 / 1 میلیون تن دیگر شد.

انتهای پیام

کد N884777

وبگردی