آفتاب

دامداران و عشایر مولفه‌های اثرگذار در رفع بحران 70 قله

دامداران و عشایر مولفه‌های اثرگذار در رفع بحران 70 قله

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی دامداران و عشایر را مولفه‌هایی اثرگذار در رفع بحران 70 قله عنوان کرد و گفت: کوچکترین همکاری که دامداران و عشایر می‌توانند درخصوص کنترل این بیماری انجام دهند، عدم ورود به مراتع در منطقه قرنطینه 70 قله است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- در خصوص وضعیت 70 قله با بیان اینکه بررسی‌ها همزمان با عملیات اجرایی برای کنترل بیماری در حال انجام است، به استفاده از توان گروه‌های متخصص علمی در این منطقه اشاره کرد و گفت: با حضور تیمی از سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور جلسه‌ای کارشناسی در خصوص مبارزه با ppr حیات وحش برگزار شد.

وی افزود: همچنین براساس مصوبات جلسه‌ای با حضور استاندار مرکزی و براساس بازدیدی که استاندار از منطقه 70 قله به عمل آورد مقرر شد تمامی مسئولان در راستای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان در 70 قله مشارکت و همکاری داشته و این مهم در اولویت قرار گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: به این معنی که اگر قرار است جلسه اضطراری در این خصوص تشکیل شود و با جلسه‌ای دیگر تداخل داشته باشد، همه جلسات باید لغو شوند و مدیران مرتبط حتما در این جلسه شرکت کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اولویت اصلی کار استان را تا زمان ریشه‌کنی کامل این بیماری، کنترل آن عنوان کرد و گفت: برابر بررسی‌های انجام شده کارشناسان اعزامی از دستگاه‌های ملی تمانی اقدامات انجام شده در منطقه 70 قله را تایید کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به جایگزینی مواد ضد عفونی کننده جدید به جای آهک در منطقه 70 قله، گفت: نه اینکه آهک را رد کرده باشیم، اما چون ماندگاری آهک در طبیعت کم است، باید یک ضد عفونی‌کننده پایدارتر که پنج تا هفت روز در محیط بماند، مورد استفاده قرار می‌گرفت که بلافاصله تهیه شد.

ابراهیمی با بیان اینکه از صبح دوشنبه 15 تیرماه نسبت به بیرون کردن دام‌ها از محدوده قرنطینه اقدام کرده‌ایم، اظهار کرد: گروه‌های سنگینی از دام که در جوار منطقه امن و داخل منطقه قرنطینه بوده‌اند، خارج شده‌اند و حال باید یک نقشه راه تدوین کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: البته دستگاه‌های مرتبط باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بر اساس یک پروتکل بین‌المللی که برای ریشه کردن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از 2015 تا 2030 در کل دنیا تدوین شده است، اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران هم عضو این پروتکل بین‌المللی شده و اقدامات اغاز شد، البته ما از برنامه جلو هستیم، چراکه مطالعات مربوطه انجام شده و امیدواریم تا هفت الی هشت سال آینده شاهد ریشه‌کنی کامل این بیماری در کشور باشیم.

ابراهیمی، انجام اقداماتی نظیر پیش‌آگاهی و مراقبت برای عدم سرایت و یا اقدام به موقع در مبارزه با این بیماری را طی این مدت امری ضروری دانست و ضمن تاکید بر مشارکت همه مولفه‌ها در تحقق این مهم، گفت: دامداران و عشایر مولفه‌های اثرگذاری هستند که باید در روند ریشه‌کنی این بیماری مشارکت کنند، چراکه دولت و دستگاه‌های دولتی از نیروی انسانی کافی جهت پوشش تمامی گله‌های دام برخوردار نیستند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: شاید این سوال در افکار عمومی و یا رسانه‌ها وجود داشته باشد که چرا همه دام‌ها به موقع پایش نمی‌شوند، در این خصوص بارها گفته‌ایم که تعداد نیروهای ما با مسئولیتی که به ما واگذار شده، به هیچ وجه همخوانی ندارد.

وی در خصوص نیروی مورد نیاز به منظور پوشش 70 قله تصریح کرد: هیچ تناسبی بین تعداد نیرو و مساحت 70 قله وجود ندارد، اما در حال حاضر سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد جهت برطرف شدن نیاز به نیروی انسانی در این شرایط بحرانی به کمک ما آمده‌اند و در حال حاضر مشکل خاصی برای تامین نیروی انسانی در این بازه و برای کنترل این بحران نداریم.

ابراهیمی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست گفت: تنوع زیستی از بین رفته قابل برگشت نیست، یا برگشت آن بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به طبیعت، استان و گردشگاه‌ها وارد خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچکترین همکاری که دامداران و عشایر می‌توانند درخصوص کنترل این بیماری انجام دهند، عدم ورود به مراتع درگیر با این بیماری است. آنها باید اندکی خویشتنداری و تحمل کنند، زیرا با یک بار ورود دام به منطقه احتمال جابجایی ویروس ایحاد شده و دوباره با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

ابراهیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی مشکل خاصی در زمینه تامین مواد ضد عفونی کننده و تجهیزات نیز وجود ندارد، گفت: نیروی انسانی مورد نیاز را نیز سازماندهی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تفکر عامه این است که هر روز باید 100 تا 200 نفر در منطقه 70 قله به منظور کنترل این بیماری حضور داشته باشند، این اقدام را زمینه‌ساز بروز خطراتی عنوان کرد و گفت: در زمان بروز بحران نباید عجله کرد، بلکه باید کارشناسانه و خردمندانه رفتار کرد.

این مقام مسئول از پایش کلی این منطقه خبر داد و گفت: این پایش با حضور نیروهای هلال احمر، تشکل‌های مردم‌نهاد، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و دامپزشکی صورت خواهد گرفت که البته در این راستا از هیات کوهنوردی هم دعوت به همکاری شده است.

وی افزود: البته باز هم دلیل نمی‌شود که یک گروه بزرگ لشکر را در منطقه راه بیندازیم، زیرا انجام این کار غیرعلمی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: قرنطینه 70 قله ابتدا پنج کیلومتر بوده و در حال حاضر به 10 کیلومتر افزایش پیدا کرده است و این احتمال وجود دارد که بیش از این میزان نیز افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی با اشاره به واکسیناسیون دام‌ها در این منطقه گفت: علاوه بر اینکه به دنبال ریشه‌کنی کامل این بیماری هستیم، باید به سطحی برسیم که واکسن به اندازه کافی در کشور موجود باشد، چراکه معلوم نیست این بیماری پس از این کجا بروز می‌کند، بنابراین باید یک واکسیناسیون کامل انجام شود که نیازمند حدود 20 تا 30 میلیون دوز داروست و تهیه این مقدار دارو مسائل و مشکلات خاص خود را دارد.

ابراهیمی بیان کرد: اگر یک بسیج همگانی صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده ابتلای به این بیماری اتفاق نیفتد، اما چون از لحاظ فنی این امکان وجود ندارد، بنابراین این خطر هر لحظه ما را تهدید می‌کند و باید مراقبت و پایش را به طور مستمر انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N884762

وبگردی