آفتاب
سیدرضا اکرمی:

برای اجرای عدالت باید برنامه‌ریزی شود

برای اجرای عدالت باید برنامه‌ریزی شود

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید منافع و دستاوردهای مثبت عدالت را برای افراد جامعه تعریف کرده و عدم رعایت آن را نیز برای تک‌تک افراد جامعه تشریح کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،اظهار کرد: خداوند در آیه 90 سوره نحل می‌فرماید "انَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ" که بزرگان ما می‌گویند اگر همه قرآن را در این آیه خلاصه کنیم شایسته است. خداوند در این آیه سه دستور مثبت و نهی شده را آورده است. که یکی از آنها رعایت عدالت در همه مکان‌ها و زمان‌هاست که رعایت این اصل می‌تواند مزایای زیادی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

وی گفت: نکته بعدی که در این آیه وجود دارد احسان و نیکی کردن به تمام افراد است. احسان شامل تمام موارد مادی، مالی،‌ معنوی، فرهنگی ، اقتصادی و ... می‌شود. همچنین مسأله رسیدگی به خویشاوندان نیازمند و تهیدست یکی دیگر از سه اصلی است که خداوند در این آیه به آن اشاره می‌کند. در این آیه خداوند از واژه «اِنَّ» استفاده کرده است و این یعنی اینکه خداوند بر اجرای عدالت در جامعه تاکید بسیار زیادی دارد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت فقط منوط به مسائل فکری و فرهنگی نیست بلکه باید در مسائل سیاسی، اقتصادی، اخلاقی،‌ خانواده و ... شاهد اجرای عدالت بود، در همه جا می‌گویند که امام جماعت و یا قاضی باید عادل باشند ولی این فقط به معنی این نیست که این دو باید عادل باشند بلکه ماموم و شاکی نیز باید عادل باشند که فرد شاکی حکم قاضی را بپذیرد و بداند که او بر اساس عدل حکم کرده است.

اکرمی با تاکید بر این‌که «در جامعه باید عدالت فردی، اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی رعایت شود» افزود: عدالت به معنی این است که هر چیزی باید در جای خودش باشد. ما قبل از انقلاب فاصله طبقاتی زیادی در جامعه شاهد بودیم. برخی واجد همه چیز بودند و برخی فاقد همه چیز. بعد از پیروزی انقلاب به سمت کاهش فاصله طبقات اجتماعی رفتیم.

وی با ابراز این عقیده که «تمام مسئولان ما گرفتار روزمرگی شده‌اند» ادامه داد: اکنون در جامعه ما همگی نگرانی‌هایی راجع به عراق، یمن،‌ ترورها، انفجارها، مذاکرات هسته‌ای و سایر مسائل دارند. این نگرانی‌ها طبیعی است اما نباید به گونه‌ای باشد که بخواهد تمام وقت ما را بگیرد.

وی عنوان کرد: چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش در جایی گفت نصف بودجه این ارگان صرف امور جاری می‌شود ولی می‌بینیم باز هم معلمان به حق خودشان نمی‌رسند. اگر می‌خواهیم به عدالت برسیم باید برای تمام این موارد جاری که در جامعه وجود دارد برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

اکرمی گفت: یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود شاهد عدالت در جامعه نباشیم انسان‌هایی هستند که درآمدهای میلیاردی دارند، ولی مالیات نمی‌دهند. این فرار مالیاتی آن‌ها سبب می‌شود که در جامعه از نظر اقتصادی به مشکل بخوریم و شاهد اجرای عدالت نباشیم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: ما نباید به مبحث عدالت یک دید محدودی داشته باشیم. ما باید منافع و دستاوردهای مثبت اجرای عدالت را بیان کنیم و ضررهای عدم رعایت عدالت را نیز برای جامعه و فرد تشریح و تبیین کنیم. تک تک افراد ما باید ضررهای عدم اجرای عدالت را بپذیرند و همگی باید به سمت اجرای عدالت در تمام ابعاد زندگی بروند.

اکرمی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای عدالت باید به سمت مسائل کلان و عمومی جامعه برویم. یکی از مسائلی که سبب می‌شود عدالت در جامعه اجرا شود ایجاد شغل برای افراد است. با ایجاد شغل و احقاق حقوق همه افراد می‌توان به آن عدالت اجتماعی که مدنظر اسلام و نظام است رسید.

انتهای پیام

کد N884613

وبگردی