آفتاب
گزارش مهر از وین؛

بازتاب خطای فاحش زمستانی اوباما در مذاکرات تابستانی وین

بازتاب خطای فاحش زمستانی اوباما در مذاکرات تابستانی وین

در وین ۸ آمریکا صراحتا در دقایق پایانی مذاکرات دبه در آورد و کری با دستور مستقیم اوباما زیر میز مذاکره زد. در آن زمان بسیاری از تحلیلگران، بر هم زدن توافقات صورت گرفته را خطایی فاحش اوباما دانستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: درست آذرماه سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای وین بود که چراغ سبز نفتی آل سعود به کاخ سفید و معامله ای که بین این دو بر سر بر هم زدن بازار نفت شکل گرفت، منجر به بر هم خوردن مذاکرات وین ۸ و تمدید هفت ماهه مذاکرات شد.

در آن زمان آمریکا صراحتا در دقایق پایانی مذاکرات دبه در آورد و جان کری با دستور مستقیم اوباما زیر میز مذاکره زد. در آن زمان بسیاری از تحلیلگران، بر هم زدن توافقات صورت گرفته در مذاکرات وین و تمدید هفت ماهه مذاکرات را خطایی فاحش از سوی اوباما خواندند زیرا کنگره آمریکا از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۵ (دی ماه سال گذشته) در اختیار جمهوری خواهان قرار می گرفت.

با این حال اوباما و کری متعهد شدند که بازی جمهوریخواهان را در کنگره مدیریت کنند! نتیجه این مدیریت اما، قائل شدن حق نظارت بر توافق هسته ای نهایی برای کنگره بود!

 حالا اوباما چاره ای جز راضی کردن جمهوری خواهان و دموکرات های سنا جهت تایید توافق نهایی ندارد. در این میان اما این بار علاوه بر افرادی مانند جان مک کین و لیندسی گراهام، تد کروز، تام کاتن و دیگر سناتورهای جمهوری خواه، سناتورهای دموکراتی مانند باب منندز و بن کاردین نیز مخالف هرگونه توافق هسته ای با ایران شده اند.

حالا اوباما بازتاب خطای زمستانی سال گذشته خود را در مذاکرات تابستانی وین می بیند. بدیهی است که مسئولیت هر گونه شکست در مذاکرات و عدم اتخاذ تصمیم لازم برای رسیدن به توافق نهایی، تنها متوجه اوباما و کاخ سفید است، موضوعی که واشنگتن نمی تواند در هیچ شرایطی منکر آن شده و از زیر بار آن شانه خالی کند.

 

 

 

 

 

کد N884228

وبگردی