آفتاب

از انتقاد شورایی‌ها از نمای ساختمان جدید مجلس تا تغییر کاربری یک مجتمع آموزشی به تجاری

از انتقاد شورایی‌ها از نمای ساختمان جدید مجلس تا تغییر کاربری یک مجتمع آموزشی به تجاری

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران خواستار ممانعت از ادامه احداث ساختمانی با نمای بی‌هویت در محل مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا، محمد سالاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری به مجلس از عدم اجرای مقررات مربوط به نما در احداث ساختمان جدید انتقاد و اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری است لذا رعایت قانون و قانون پذیری باید از صفات ذاتی آن باشد، همچنین باید توجه داشت که مقام معظم رهبری بارها و بارها به تمامی نهادها وسازمانها و قوای سه گانه و در دیدار با اعضای شورای شهر و شهرداری تهران بر رعایت قوانین مربوط به نماهای شهری تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما ساختمانی که در محل فعلی مجلس شورای اسلامی به منظور توسعه فضای این نهاد و با مساحتی بالغ بر 298 هزار متر مربع، بدون توجه به قوانین و ضوابط نما و بصورت یک ساختمان شیشه‌ای و کامپوزیتی بی‌هویت در حال احداث است. قطعا رعایت مبانی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در محلی که بعنوان پارلمان ملی کشور مطرح است، باید یکی از اولویتهای مجلس باشد، این در صورتی است علی رغم مکاتبات شهرداری تهران با مجلس و حضور مسئولین فنی مجلس، احداث ساختمان درمنطقه 12 و معاونت شهرسازی و معماری ،متاسفانه به قانون تمکین نکردند و یک ساختمان تمام شیشه‌ای را بنا می کنند که هیچکدام از مفاد و مبانی معماری ایرانی اسلامی را مد نظر قرار نداده است.

سالاری افزود: این در صورتی است که به موجب مقررات ملاک عمل از سالیان گذشته، ساختمان‌های شاخص که بالای 12 طبقه و یا بالای 20 هزار متر مربع هستند مکلف به حضور در کمیته نمای معاونت شهرسازی و معماری و ملزم به رعایت قوانین مربوط به نما هستند اما علی رغم اینکه جلساتی در اداره کل معماری ساختمان با حضور اساتید دانشگاه تشکیل شد، دوستان مجلس در این جلسات شرکت نکردند و جلسه کنسل شد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم جمع آوری نمای ساختمان در حال ساخت مجلس گفت: قطعا مجلس شورای اسلامی ملزم به رعایت تمامی قوانینی که عامه مردم حتی برای ساختمانهای 50 -100 مترمربع اجرا می کنند، است چراکه مجلس محلی شاخص در کشور است که در تمامی محافل خارجی و داخلی مورد توجه و مثال قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که این نقد به وزارت نیرو وارد است که نهادی که بدنبال صرفه جویی در مصرف انرژی است ، ساختمان خود را تمام شیشه‌ای در دولتهای گذشته احداث کرده و همیشه در مجالس و همایش‌ها مورد مثال و نقد قرار می گیرد لذا من تقاضا دارم طی نامه‌ای به ریاست محترم مجلس، آنان را مکلف به رعایت قوانین کنیم.

سالاری گفت: نمای ساختمانها می بایست در کمیته نما مورد بررسی قرار گیرد و طبق ضوابط ملاک عمل ساختمان های دولتی نیز مکلف به پیروی از این قانون هستند. قاعدتا مجلس شورای اسلامی هم باید این ضوابط بویژه در حوزه اجرای نما را رعایت کند، چراکه این ساختمان سمبل خواهد شد، ساختمان مجلس درکشورهای دیگر سمبل و نمادی از معماری آنها است و ما با این معماری غنی فقط یک ساختمان با شیشه و کامپوزیت بنا کردیم که با آن هیبت تبدیل به یک ساختمان عجیب و غریب خواهد شد که موجب سرافکندگی هم نظام و هم معماری ایرانی اسلامی خواهد شد.

تغییر کاربری یک مجتمع آموزشی به تجاری

نایب رییس شورای شهر تهران نیز در جلسه علنه روز سه شنبه با اشاره به تغییر کاربری یک مجتمع آموزشی به تجاری در سخنانی گفت: اخیراً از شهرک قدس بازدیدی داشتم که یک مجتمع آموزشی جنب مسجد اعظم قدس بر اساس رأی کمیسیون ماده 5 در حال تخریب بود. در این کمیسیون زمین این مجتمع را تغییر وضعیت داده و تبدیل به تجاری و اداری شده بود و شهرداری نیز مجوزهای لازم را در این خصوص ارائه کرده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در این شهرک چندین مرکز تجاری وجود دارد و دیگر نیازی به تغییر کاربری یک مجمتع آموزشی نبوده است و لذا در شأن شهر نیست که یک واحد آموزشی را تخریب و مجتمع تجاری و اداری ساخته شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قرار شده بود مجموعه‌ای تحت عنوان باغ موزه قرآن و یا تهران سرای قرآن ایجاد شود و طراحی‌های آن نیز صورت گرفته ولی این طراحی مورد ایراد شورا واقع شد و ساخت این باغ موزه قرآن متوقف شده است.

وی ادامه داد: استدعای بنده این است که باغ موزه قرآن را پیگیری کنند و به سرانجام برسد چرا که تاکنون هزینه‌هایی برای این طرح صورت گرفته است و باید به نتیجه برسد.

به داد محله امامزاده یحیی (ع) برسید

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه به بیان دو تذکر پرداخت و اضافه کرد: موضوع موتورسوارها در شهر تهران برای پلیس و دستگا‌ه‌های انتظامی عادی شده و این موتورسوارها در پیاده‌روها و معابر عمومی هر جور که بخواهند جولان می‌دهند و موجب مشکلات عدیده‌ای برای سالمندان، کودکان و ... شده‌اند.

دنیامالی ضمن درخواست از نیروی انتظامی در برخورد ضربتی برای رفع این معضل و جمع‌آوری موتورسواران متخلف خاطر نشان کرد: این موتورسوارها در محدوده مرکز شهر و به خصوص بازار مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به بحث بافت‌های تاریخی منطقه 12 و نامه‌ای که اخیرا تعدادی از اهالی محل به مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نگاشته‌اند‌، گفت: همه بزرگواران می‌دانید شهرداری اقدامات موثری را در منطقه 12 انجام داده است اما بحث در امامزاده یحیی خیلی ریشه‌دار است و بنده به اهالی محل قول دادم چند مورد را در قالب تذکر مطرح کنم.

دنیا مالی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات منطقه 12 را مرتفع سازد گفت: اهالی این محله نکاتی را مطرح کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بافت فرسوده محله و قیمت پایین املاک در این منطقه اشاره کرد که همین امر آسیب‌های جدی را به محله وارد کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساخت و ساز در این منطقه را در انزوا قرار داده است و اجازه ساخت دو طبقه بیشتر را به شهروندان این منطقه صادر نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از مشکلات محله امامزاده یحیی اضافه کرد: نداشتن یک خیابان در این منطقه مشکلاتی را برای تردد وسایلی از جمله اورژانس و آتش‌نشانی ایجاد کرده است.

دنیامالی اظهار کرد: خانه‌های اوقافی زیادی در این محله وجود دارد که نیازمند به نظارت بیشتری از سوی دستگاه‌های مرتبط است به طوریکه این خانه‌ها تبدیل به خانه‌های کارگری و ... شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه از ریاست شورای شهر تهران درخواست کرد کمیسیونی (شهرسازی و معماری ) را برای این موضوع پیش‌بینی کند و پیگیری لازم را برای رفع مشکلات اهالی محله در دستور کار شورا قرار دهد.

وی همچنین به بیمارستان حضرت سیدالشهدا در محدوده این محله اشاره کرد و گفت: خیرین هزینه لازم برای توسعه این بیمارستان را جمع‌آوری کردند اما به دلایلی مجوز لازم برای احداث بنای بیشتر این بیمارستان صادر نمی‌شود.

پس از اظهارات دنیامالی، چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم اهالی محله سرچشمه، سیروس و امامزاده یحیی مجوز ساخت سه طبقه را دارند و تنها اهالی محله عودلاجان و بازار موظف به رعایت ساخت بنای دو طبقه را دارند.

وی گفت: مشکلات اهالی این محلات تنها طبقات نیست و مسائل دیگری هم وجود دارد.

ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی توسط شهرداری

فاطمه دانشور نیز در جلسه علنی شورا با اشاره به پیشنهاد شهرداری مبنی بر اختصاص دو میلیارد تومان برای آزادی زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد، گفت: طی بازدیدی که از زندان زنان داشتم در بند مادران و کودکان نیز حاضر شده و زنان باردار و کودکانی را مشاهده کردم که در شرایط بسیار بدی قرار داشتند و این در حالی است که شهرداری می‌تواند با همکاری ستاد دیه، سازمان زندان‌ها و ... نسبت به آزادی اینگونه زنان اقدام کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: بر اساس متن پیشنهادی، شهرداری از محل بودجه ماده 17 می‌تواند مبلغ دو میلیارد تومان را برای ترخیص این زنان زندانی در نظر گرفته و حداکثر ظرف مدت یک سال بعد از زمان ابلاغ این مصوبه اقدام کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه امرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: طرح خیرین و حامیان در شهر تهران در حال شکل‌گیری است و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های مردمی نسبت به آزادسازی اینگونه افراد اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان دو فوریت طرح ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد رای نیاورد اما با رای اکثریت آرا یک فوریت آن تصویب شد.

مسجد ولیعصر(عج) نماد معماری بی‌هویت است

مجتبی شاکری رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران نیز در بیان تذکری اظهار داشت: عمر شورای شهر تهران به نیمه نزدیک شده است و باید اقدامات گسترده‌ای صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در چرخه کمیسیون‌های ماده 100 و 5 و دیوان عدالت اداری در حال چرخش است و هنوز راهکاری برای تسریع آن پیدا نکرده‌ایم.

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران به موضوع سیما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: سیما و منظر معماری شهر تهران بر زمین مانده است که باید برای این موضوع اقدام عاجلی صورت بگیرد.

شاکری گفت: متأسفانه بافت‌های فرسوده از دستور کار خارج شدند و اگر زلزله اندک در شهر صورت بگیرد در بافت‌های فرسوده میلیون‌ها کشته خواهیم داشت.

وی افزود: درباره هویت شهر تهران سازمان زیباسازی مسئول است و این سازمان در رابطه با هویت‌ بخشیدن به نامگذاری‌ها در سطح شهر تهران چه اقداماتی را انجام داده است؟ میادین و نهادهای ما دارای چه هویتی هستند؟ باید حساب‌کشی در این مورد از سازمان زیباسازی انجام شود.

رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در مورد بازدید از مسجد ولیعصر (عج) اظهار کرد: در بازدیدی که از این مسجد داشتم، نماد آن یک معماری‌ بی‌هویت است و از ابتدای ورود به این مسجد با یک بنایی مواجه می‌شویم که هویت آن مشخص شده نیست.

تهران همچون سیاه‌چالی همه امکانات را بلعیده است

حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه شنبه شورا گفت: متأسفانه بعد از گذشت چندین سال، طرح بسیار مهمی تحت عنوان طرح موضوعی باغات و اراضی مزروعی که در سال 90 به پایان رسیده بود، به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار «شهری» ایسنا، محمد حقانی در جریان یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: مرکز آمار ایران طی گزارشی هفته گذشته اعلام کرد که تهران در حال انفجار است و اینکه تهران به سیاه‌چالی تبدیل شده که تمامی امکانات کشور را در خود جای داده و روزی به ساکنانش رحم نخواهد کرد؛ رگه‌هایی از واقعیت عریان کلانشهر و پایتختی که شاهد رشد روزافزون جمعیت است.

وی تصریح کرد: تراکم بی‌رویه جمعیت که سالهاست برنامه‌ریزان شهری، اقتصاددانان و جامعه‌شناسان نسبت به آینده این شهر هشدار داده‌اند، در آمار ارائه شده حدود یک میلیون نفر در سال‌های 85 الی 90 به تهران مهاجرت کردند که اکثریت قریب به اتفاق آنها در سنین 20 الی 39 سال هستند لذا جمعیت بالقوه‌ای به دنبال اشتغال هستند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگرچه کاستن از سهم شهر تهران از منابع کشوری در حوزه سیاست‌های شهرداری تهران نمی‌گنجد، لیکن با اتخاذ سیاست‌های مناسب در حوزه شهر می‌تواند از بار مصائب شهر تا اندازه‌ای بکاهد.

وی گفت: حرکت شهرداری تهران براساس برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده در طرح جامع شهر تهران در این خصوص راهگشاست. اخیراً پس از چندین سال که از ابلاغ طرح جامع می‌گذرد، مشاهده می‌کنیم که عاقبت طرح موضوعی بلندمرتبه‌سازی برای سامان‌یابی و قاعده‌مند ساختن بناهای بلندمرتبه به مراحل تصویب رسیده است که امیدواریم از این پس همه دغدغه‌هایی که برای استقرار یک بنای بلندمرتبه لازم است، مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی علاوه بر بحث سازه‌های مقاوم، توجه به بستر قرارگیری یک برج در محدوده‌ای که بناها با ارتفاعات متوسط و معمول شهر قرار دارد، باید مسائل مختلفی را رعایت کند، از سایه‌اندازی، مشرفیت و حفظ توازن بصری گرفته تا پیش بینی‌های لازم جهت جلوگیری از مزاحمت های ناشی از کسری پارکینگ‌های احتمالی و تردد و غیره .

حقانی بیان کرد: متأسفانه پس از گذشت چندین سال طرح بسیار مهمی با عنوان طرح موضوعی باغات و اراضی مزروعی که در سال 90 به اتمام رسیده و تکلیف و راهبردی برای حفظ باغات شهر در آن مقرر شده و ضوابط و راهکارهای حفظ باغات و اراضی مزروعی شهر تعیین شده است، متأسفانه در حوزه شهرسازی به بایگانی سپرده شده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با طرح این پرسش که در شرایطی که ما واقعاً نیازمند راهکارهای صیانت از باغات و ریه‌های تنفسی شهرمان هستیم تا جمعیت روزافزون تهران بتواند هنوز به نفس کشیدن ادامه دهد، گفت: چرا طرحی که با هزینه‌های قابل توجه و منبع عوارض کلیه شهروندان تهرانی توسط مشاوره تهیه شده باید بی‌سر و صدا در کشوهای مدیران مدفون شود؟.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: علی‌رغم تسریع طرح جامع در تهیه طرح موضوعی بلندمرتبه‌سازی حدود هشت سال از طرح جامع می‌گذرد و تازه چندی است که طرح به ثمر رسیده و در انتظار تصویب نهایی است. حال سؤال این است که هدف از تعلل در تصویب طرح ساماندهی باغات و اراضی مزروعی و مسکوت گذاشتن طرح آیا این است که چند باغی که در تهران باقی مانده نیز در غیاب نگاه جامع و راهبردی از بین برود؟.

حقانی در پایان با اشاره به بازدید اخیر خود از خیابان انقلاب حدفاصل چهارراه ولی‌عصر تا خیابان جمالزاده خاطرنشان کرد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران کار بزرگی را در این محدوده انجام داده است و زوائد شهری حذف کرده است و دفتری را در میدان انقلاب ایجاد کرده است.

انتهای پیام

کد N883966

وبگردی