آفتاب

تحرکات هدفدار آمریکا علیه دمشق در شورای امنیت

تحرکات هدفدار آمریکا علیه دمشق در شورای امنیت

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درخصوص تشکیل تیم کارشناسی از سوی شورای امنیت برای مشخص کردن عاملان استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح جنگی در سوریه، به این شورای ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به اتهاماتی که درخصوص حملات با گاز کلر در سوریه وارد شده و نبود یک هیات بین‌المللی برای مشخص کردن عاملان حملات با سلاح‌های شیمیایی لازم است که شورای امنیت برای تشکیل تیم حقیقت‌یاب مستقل به توافق برسد.

براساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که واشنگتن پیشنهاد داده، این هیات که نام آن «تیم مشترک حقیقت‌یاب» است متشکل از کارشناسان سازمان ملل و سازمان منع گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و ماموریت آن مشخص کردن افراد، هیات‌ها، گروه‌ها و دولت‌هایی است که دست به چنین حملاتی زده‌اند یا آن را سازمان‌دهی کرده‌اند یا از این حملات حمایت به عمل آورده‌اند.

شورای امنیت قطعنامه‌ای دیگر را پیشتر در این باره به تصویب رساند که روسیه نیز به آن رای مثبت داد و بر اساس آن بر ضرورت مجازات عاملان استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل تاکید شده است. با توجه به اتهام‌هایی که علیه ارتش و نیروهای سوری در این باره مطرح است بیم آن می‌رود که راه برای حمله آمریکا و همپیمانان آن علیه دمشق هموار شود.

ماموریت این هیات یک سال و قابل تمدید است. این هیات باید گزارش نخست خود را طی 90 روز پس از آغاز ماموریتش ارائه دهد.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور تاکید دارد که اعضای این هیات باید بی‌طرف و خبره باشند.

در پیش‌نویس این قطعنامه از دولت سوریه و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده تا با کارشناسان همکاری کنند و هرگونه اطلاعات مهمی را در اختیار آنان قرار دهند و اجازه بدهند به اماکنی که هدف حملات شیمیایی قرار گرفته‌اند، دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N883775

وبگردی