آفتاب

اگر توافقی حاصل شود، باب همکاری های دیگر ایران و آمریکا بازخواهد شد

اگر توافقی حاصل شود، باب همکاری های دیگر ایران و آمریکا بازخواهد شد

خانم کلسی داونپوت مدیر انجمن منع گسترش تسلیحاتی آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین می گوید توافق هسته ای هم به نفع ایران است هم به نفع غرب و اگر توافق خوبی حاصل شود باب همکاری های دیگر ایران و آمریکا باز خواهد شد.

مهدی دل روشن: مذاکرات هسته ای تا روز جمعه تمدید شد اما همچنان به نتیجه قطعی نرسیده است.  همه منتظر بیرون آمدن دود سفید از دودکش هتل کوبورگ در پایتخت موسیقی اروپا هستند اما انگار این دود، فعلا در گلوی دودکش گیر کرده است!

طرفین سخت درگیر مذاکره هستند و رفت و آمدها هم جریان دارد معلوم نیست کجای سمفونی توافق هنوز دچار فالش است که ایران و گروه 1+5 هنوز نتوانسته اند قال قضیه را بکنند.

خبرآنلاین برای بررسی تحولات آخرین دور از مذاکرات هسته ای با کلسی داونپورت (Kelsey Davenport) ، مدیر انجمن منع گسترش تسلیحاتی آمریکا گفتگویی داشته که در ادامه از نظر می گذرد.


نظر شما در مورد مذاکرات هسته ای نهایی بین ایران و 1 + 5 در وین چیست؟
توافق نهایی هسته ای بر اساس پارامترهایی که در لوزان توافق شد برای هر دو طرف ایران و 5 + 1 خوب خواهد بود. هر دو طرف به وضوح متعهد به دستیابی به یک توافق خوب و مذاکره با حسن نیت هستند. همچنین این اراده سیاسی وجود دارد که نتیجه یک توافق خوب شود، اما این مهم است که اکنون زمانی است که باید به جزئیات پرداخته شود و اینکه این تضمین صورت گیرد که هیچ ابهامی وجود ندارد . باید مکانیزم های روشنی برای حل و فصل اختلافات وجود داشته باشد که باعث تقویت پایداری آن شود.

هر دو طرف از یک توافق خوب حرف می زنند ویژگی های یک توافق خوب از نظر شما چیست؟
توافق خوب باید این اجازه را به ایران و 1+5 بدهد تا نگرانی شان در مورد سیاست های هسته ای رفع شود. در سمت ایران، شامل این است که برنامه هسته ای غیرنظامی ایران حفظ شود ، پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل بیرون بیاید و آژانس بین المللی انرژی اتمی پاک بودن این برنامه را تایید کند و نهایتا تحریم های ایران نیز رفع شود. در طرف 1+5 هم باید این اطمینان برای جامعه بین المللی حاصل شود که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است. این امر از طریق شفافیت بیشتر و نظارت و محدودیت در قابلیت های هسته ای ایران قابل دسترسی است. یک توافق خوب متقابلا تقویت خواهد شد - اگر هر دو طرف از آن سود ببرند، آنها این قرارداد را اجرا خواهند کرد و بنابراین ثابت می شود که این یک توافق پایدار است.

آیا توافق هسته ای، پایان رویارویی میان ایران و غرب خواهد بود؟
انعقاد یک قرارداد هسته ای جامع بین ایران و غرب در را برای گفت و گو در زمینه های دیگر باز می کند. توافق هسته ای به تنهایی پلی میان دهه ها بی اعتمادی بین ایران و غرب نیست. اما اجرای موفقیت آمیز این قرارداد موقت و نتیجه گیری از توافق نهایی ایران و غرب مسیر خوبی برای بحث در زمینه های نگرانی های متقابل، مانند مبارزه با داعش، تجارت غیرقانونی مواد مخدر و ثبات منطقه باز می کند.

4949

کد N883683

وبگردی