آفتاب

آتش‌بس انسانی در یمن امروز آغاز می‌شود

آتش‌بس انسانی در یمن امروز آغاز می‌شود

سازمان ملل متحد اعلام کرد، آتش‌بس انسانی در یمن از ساعت 23:59 امروز (جمعه) آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن موافقت خود با آتش‌بس را به اطلاع ائتلاف عربستان رسانده است.

دوجاریک در بیانیه‌ای اعلام کرد، همه طرف‌های درگیر در یمن از جمله حوثی‌ها، کنگره مردمی، طرف‌های دیگر درگیری و همه نیروهای هوادار آن‌ها متعهد شده‌اند به آتش‌بس احترام بگذارند و در منطقه‌های تحت کنترل خود از هرگونه درگیری دوری کنند.

وی گفت، دبیر کل سازمان ملل از همه طرف‌های درگیر انتظار دارد به تعهد خود مبنی بر احترام به آتش‌بس بشردوستانه بدون پیش‌شرط پایبند باشند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر اهمیت کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده یمن تاکید کرد و اطمینان از دسترسی‌ کامل و بی‌خطر سازمان‌های بشردوستانه به همه مناطق یمن را خواستار شد.

اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن نیز به تازگی گفته بود: اعلام آتش بس در یمن برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور ظرف 24 ساعت آینده اعلام خواهد شد.

ولد الشیخ در مصاحبه با خبرگزاری رسمی یمن کمی پیش از ترک فرودگاه بین‌المللی صنعاء گفت: من برای سومین بار از صنعاء خارج می شوم در حالی که تقریباً خوش‌بین هستم و احتمالاً پیشرفتی حاصل خواهد شد.

به گفته وی، سازمان ملل با طرف‌های یمنی و عربستانی در تماس است و خوش‌بینی درباره آغاز آتش بس زیاد است.

فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن تاکید کرد: بحران یمن طولانی شده، جنگ مشکلات بزرگی ایجاد کرده و مساله نگران‌کننده برای ما این است که بزرگترین متضرر این جنگ مردم یمن هستند. جنگ هر چقدر طولانی‌تر شود، اثرات فاجعه‌بارش نیز ادامه خواهد یافت و ما به همین دلیل در راستای پایان دادن به این جنگ و حل مسالمت‌آمیز بحران تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر، ابراهیم العبیدی، یکی از رهبران انصارالله یمن در خصوص آتش‌بس اعلام شده گفت: می‌خواهند سیاهی چهره متجاوز را از بین ببرند و بر جنایاتش سرپوش بگذارند و کاری کنند تا افکار عمومی در مورد جنایات آل سعود سخنی نگوید.

روزنامه البیان پیش‌تر به نقل از منابع سیاسی عالی‌رتبه در یمن گزارش داده بود،آتش‌بس انسانی پیشنهادی احتمالاً از یکشنبه آتی آغاز می‌شود.

انتهای پیام

کد N883636

وبگردی