آفتاب
گزارش مهر از وین؛

نخستین نطق کری پس از دستور اوباما/آیا پازل کوبورگ به هم می خورد؟

نخستین نطق کری پس از دستور اوباما/آیا پازل کوبورگ به هم می خورد؟

قرار است ساعت ۷ شب به وقت اتریش (۹:۳۰ به وقت ایران) جان کری در مقابل هتل کوبورگ حاضر شود تا بیانیه ای مهم را در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای قرائت کند.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: قرار است ساعت ۷ شب به وقت اتریش (۹:۳۰ به وقت ایران) جان کری در مقابل هتل کوبورگ حاضر شود تا بیانیه ای مهم را در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای قرائت کند. از اکنون خبرنگاران و تصویر برداران در محل حضور کری مستقر شده اند تا آخرین مواضع کری  را به صورتی ویژه پوشش دهند.

اظهارات امشب کری در وین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است! این نخستین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا پس از ابلاغ دستور قطعی و نهایی اوباما در قبال نحوه مواجهه با نقاط اختلافی موجود است. از سوی دیگر، با توجه به پایان یافتن ضرب الاجل تعیین شده از سوی مقامات آمریکایی، بیانیه اخیر کری می تواند پیام آور اتخاذ یا عدم اتخاذ تصمیم واقعی از سوی طرف آمریکایی در مسیر رسیدن یا عدم رسیدن به توافق نهایی باشد.

یک منبع مطلع غربی در این باره به خبرنگار اعزامی وین گفت: «کری ممکن است در سخنرانی جدید خود چهار رویکرد متفاوت را دنبال کند. مطابق احتمال اول، ممکن است کری بر روی پیشرفت مذاکرات در عین باقی ماندن برخی نقاط اختلافی تاکید کند. این همان مواضع قبلی آمریکاست. در احتمال دوم، ممکن است کری همه مسائل را تمام شده تلقی کرده و همه چیز را منوط به تصمیم نهایی ایران نماید. در این حالت کری ممکن است توپ را به طور کامل در زمین ایران بیاندازد. احتمال سوم، جدی تلقی کردن اختلافات و کشاندن ذهن مخاطبان به سوی پذیرش شکست مذاکرات است. احتمال چهارم، اعلام نهایی شدن تقریبی توافق و جمع بندی کامل تر آن طی دو روز اخیر است.»

این منبع غربی افزود: «هر یک از این رویکردها می تواند بازتاب دستوری باشد که اوباما به کری در خصوص مواجهه با نقاط اختلافی مذاکرات  ابلاغ کرده است. بنابراین وقوع هر یک از اختلافات می تواند از این پیام محرمانه اوباما رمزگشایی کند.»

گفتنی است تا دقایقی دیگر متن بیانیه کری قرائت خواهد شد.

 

 

 

 

کد N883554

وبگردی