آفتاب
نماینده مردم سراب در گفتگو با مهر:

منطقه ویژه اقتصادی سراب نیازمند یک متولی است/ کمبود پزشک متخصص

منطقه ویژه اقتصادی سراب نیازمند یک متولی است/ کمبود پزشک متخصص

تبریز - نماینده مردم سراب با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی سراب توسط هیئت دولت گفت: این منطقه نیازمند یک متولی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان سراب یکی از شهرستان هایی با پتانسیل های ویژه در آذربایجان شرقی است و ظرفیت های صنعتی، تولیدی، کشاورزی و دامداری آن زمینه ساز نامیده شدن این شهرستان به عنوان یکی از مناطق با پتانسیل استان شده است.

اقتصاد شهرستان سراب با توجه به موقعیت جغرافیائی آن با محوریت كشاورزی بوده و آب وهوای  مناسب و خاک خوب و نیروی انسانی كافی دلیل فعالیت منطقه درامر كشاورزی است.

علاوه بر پتانسیل های ویژه کشاورزی این شهرستان، این شهرستان را می توان قطب تولید لبنیات کشور دانست که البته در طول سال های گذشته واحدهای تولیدی این شهرستان به دلیل برخی مشکلات اقتصادی دچار مشکلاتی شده اند.

از سوی دیگر وجود چندین کارخانه و معادن بزرگ در منطقه سبب شده است تا شهرستان سراب یکی از قطب های صنعتی و معدنی استان باشد.

مهناز بهمنی تنها نماینده زن آذربایجان شرقی و نماینده مردم سراب در مجلس نهم است که در گفتگویی با خبرنگار مهر اشاره ای به پتانسیل های ویژه شهرستان، مشکلات پیش رو صنعت، کشاورزی و عمران آن و همچنین بررسی ویژه ای نسبت به بزرگراه سراب- بستان آباد دارد.

توسعه شهرستان ها باید با تغییر دیدگاه نسبت به پتانسیل های آن باشد

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با  اشاره ای به توسعه شهرستان سراب گفت: به شکل جدی می توان گفت که توسعه همه جانبه شهرستان های محروم نیازمند توجه و تغییر دیدگاه به نسبت پتانسیل های آن منطقه می بایست صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در خصوص شهرستان سراب در سال های اخیر اتفاقات خوبی شکل گرفته و توسعه شهری و روستایی از جهات مختلف صورت پذیرفته است که در این زمینه می توان به توسعه گاز روستایی، توسعه مراکز علمی و دانشگاه علوم پزشکی و فنی و حرفه ای، ایجاد زیرساخت های لازم از قبیل آب، برق، گاز و راه برای نفلین سینیت سراب، توسعه برق روستایی و انجام طرح های متعدد روستایی اشاره کرد.

نماینده مردم سراب در مجلس با اشاره به برخی از دیگر خدمات شکل گرفته در این شهرستان در طی سال های اخیر گفت: انجام طرح های هادی روستایی، احداث توربین بادی و پست برق و خط ۲۳۰ کیلوولت سراب و راه اندازی کارخانه سراب بافت از دیگر موارد توسعه شهرستان بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی سراب باید متولی پیدا کند

بهمنی با اشاره ای به منطقه ویژه اقتصادی سراب گفت:  با توجه به ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی سراب توسط دولت و مصوبه مجلس و شورای نگهبان، عدم وجود متولی و یا سازمانی جهت اداره آن، این مهم را ابتر باقی گذاشته است که امیدواریم با مکاتبات صورت گرفته با استاندار آذربایجان شرقی نسبت به تعیین سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی سراب به زودی اقدام لازم صورت گیرد تا شرایط لازم جهت ایجاد اقبال برای ورود سرمایه گذار به منطقه صورت پذیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به تکمیل مسیر سراب- بستان آباد به عنوان یکی از مهم ترین درخواست های مردم منطقه گفت: مسیر سراب – بستان آباد از جمله درخواست ها و مطالبات بحق مردم منطقه است که خوشبختانه قدم های مناسبی در این راه برداشته شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و کاهش سهم بودجه عمرانی، تمام تلاش خود را می کنیم تا این طرح ملی، تخصیص اعتبار مستمری داشته باشد.

از مشکلات واحدهای لبنی تا ضرورت ایجاد سردخانه ۵۰ هزار تنی در شهرستان

بهمنی همچنین در ادامه خواستار توجه ویژه به لبنیات شهرستان شده و گفت: شهرستان سراب قطب تولید شیر و لبنیات منطقه محسوب می شود اما برخی مشکلات سبب شده است تا واحدهای تولیدی این شهرستان کم فروغ شوند.

وی با اشاره ای به عدم همراهی بانک ها با تولیدکنندگان گفت: از بانک ها انتظار می رود تا با تولیدکنندگان همراهی لازم را داشته باشند  و تسهیلات ارائه شده به این واحدها باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر احداث سردخانه ۵۰ هزار تنی در شهرستان گفت: تولید دام و طیور و محصولات كشاورزی در شهرستان سراب رشد چشمگیری داشته است و در صورتی كه تعداد سردخانه ها افزایش نداشته باشد توان رقابت به دلیل عدم ارائه محصولات با كیفیت بالا امکان پذیر نخواهد ماند.

کمبود پزشک متخصص در شهرستان سراب

 وی در خصوص تکمیل بیمارستان سراب و جذب نیروی انسانی برای آن گفت: بیمارستان سراب به امید خدا در سال جاری و تا چند ماه آینده تکمیل می گردد که باید توسعه و جذب نیروی انسانی آن از هم اکنون مدنظر قرار گیرد.

بهمنی با اشاره به کمبود پزشکان متخصص در این شهرستان گفت: کمبود پزشک متخصص از ابتدایی ترین نیاز بهداشتی منطقه است که با توجه به ارزیابی منطقه علیرغم اعزام نیرو در چند سال اخیر، لزوم اعزام و توجه بیشتر جهت تخصص های مختلف در این شهرستان احساس می شود.

وی در خصوص مشکلات بخش کشاورزی شهرستان گفت: در بحث کشاورزی یکی از مشکلات، عدم برنامه ریزی اصولی در بحث قیمت تضمینی محصولات است که با وزیر جهاد کشاورزی در جلسات مکرر به این نکته اشاره کردیم که نباید اجازه کاشت محصولات سردسیری را به مناطق گرم سیری داد.

بهمنی افزود: در سال گذشته بنا به همین عدم برنامه ریزی بسیاری از سیب زمینی کاران مناطق سردسیری دچار ضرر شدند به علت اینکه بازار اشباع شده بود و برداشت مناطق گرمسیری زود انجام شده بود.

وی در خصوص مجتمع کشت و صنعت سراب نیز گفت: این مجتمع که با حضور بنیاد مستضعفان سالیان متمادی است رها شده می تواند با اقدامات اخیر صورت گرفته و پشتیبانی جهاد کشاورزی شهرستان در توسعه کشاورزی و اقتصاد روستایی اثرگذار باشد.

روند تخصیص بودجه به بزرگراه سراب- بستان آباد کند است

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بزرگراه سراب- بستان آباد گفت: در حال حاضر روند تخصیص بودجه به این پروژه به کندی صورت می پذیرد و با توجه به اینکه قطعه یک و دو این پروژه جزو طرح های ملی است به مراتب تخصیص اعتبار صورت گرفته کندتر انجام می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با وزیر راه و شهرسازی گفت: کندی تخصیص اعتبار سبب شده است بطور مرتب در جلساتی با وزیر راه و شهرسازی نسبت به ابلاغ اعتبارات دستور وزیر را بگیریم.

این نماینده مردم سراب در مجلس ادامه داد: قطعه سه نیز مربوط به اداره راه و شهرسازی بستان آباد است که در آن اعتبارات استانی تامین گردیده که این پروژه نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت قطعه یک این جاده گفت: شن ریزی ۲۷ کیلومتر از قطعه یک صورت پذیرفته و آماده آسفالت می باشد که امیدواریم با تلاش مسئولان اجرایی شهرستان و دستور وزیر به این امر اقدام شود.

بهمنی ادامه داد: همچنین با تخصیص ۳۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات راهداری که اخیرا صورت پذیرفته، شاهد تکمیل این پروژه خواهیم بود.

این نماینده مجلس در خصوص قطعه دو این جاده نیز گفت: د آماده سازی قطعه دو باید مورد توجه قرار گیرد تا با توجه به فصل کاری و محدودیت های موجود و همچنین ترافیک عبور و مرور مربوط به این جاده شاهد پیشرفت آن نیز باشیم.

خبرنگار فائزه زنجانی

کد N883322

وبگردی