آفتاب

اعتراضات نسبت به اخراج مهاجران اویغوری از تایلند

اعتراضات نسبت به اخراج مهاجران اویغوری از تایلند

معترضان در واکنش به تصمیم تایلند برای اخراج 109 مهاجر اویغوری و بازگرداندن آنها به چین در مقابل کنسولگری تایلند در استانبول تجمع کرده و این تصمیم را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه از معترضان اوایل امروز (پنج شنبه) به سمت ساختمان کنسولگری تایلند در استانبول سنگ پرتاب کرده پنجره‌ها را شکانده و به زور وارد دفاتر شده و در آنجا تابلوها و وسایل اداری را از بین بردند.

ترکیه با اقلیت مسلمانان اویغور روابط فرهنگی دارد و گروه‌های حامی اویغورها نگرانند که این مهاجران بازگردانده شده با پیگرد قانونی توسط دولت چین مواجه شوند.

مقامات تایلند گفتند: این 109 مهاجر براساس توافقنامه‌ای که امنیت آنها را تضمین میکند به چین بازگردانده شدند. ترکیه هفته گذشته گروهی متشکل از 173 مهاجر اویغور از تایلند را پذیرفت؛ اقدامی که باعث ابراز نارضایتی پکن به آنکارا شد.

تایلند اعلام کرد: علی رغم درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای حفاظت از این مهاجران، 109 مهاجر اویغور را به چین بازگردانده است.

سخنگوی دولت تایلند گفت: این گروه صبح امروز از یکی از فرودگاه‌های نظامی خارج از بانکوک به چین پرواز کردند.

وی افزود: در روند شناسایی هویت و ملیت‌ مهاجران مشخص شد که آنها تنها اسناد و مدارکی را به همراه دارند که نشان می‌دهد چینی هستند.

این سخنگو ادامه داد: آژاس‌های امنیتی چین و تایلند درباره این مساله مذاکره کرده و پکن امنیت این مهاجران را تضمین کرده است.

اویغورها اقلیت مسلمان در منطقه سین کیانگ چین هستند که از سرکوب فرهنگی و مذهبی توسط حکومت چین رنج می‌برند.

انتهای پیام

کد N883311

وبگردی