آفتاب

ویکی لیکس: آمریکا دهه‌هاست که در آلمان جاسوسی می‌کند

ویکی لیکس: آمریکا دهه‌هاست که در آلمان جاسوسی می‌کند

ویکی لیکس افشا کرد، آژانس امنیت ملی آمریکا تماس‌های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نزدیک‌ترین مشاوران وی را سال‌ها شنود می‌کرده و از کارمندان صدراعظم‌های سابق این کشور نیز جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویکی لیکس در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد، جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مرکل و دفتر او بسیار گسترده‌تر و طولانی‌تر از چیزی بوده که پیشتر اعلام شده بود.

انتشار این خبر جدید ممکن است تنش‌های بین آلمان و آمریکا را که تنها یک ماه از توقف آنها میگذرد، افزایش دهد.

پیشتر در پی افشاگری‌هایی مبنی بر جاسوسی آمریکا ازمقامات آلمانی، دولت این کشور شدیدا واکنش نشان داد، اما پس از سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در باواریا و "متحدان جدا نشدنی" خواندن این دوکشور اندکی از تنش‌ها کاسته شد.

در همین حال ویکی لیکس در بیانیه خود آورده است اسامی افرادی که تحت جاسوسی قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که جاسوسی از دفتر صدراعظم آلمان تنها محدود به دوره مرکل نبوده بلکه به دوران جرارد شرودر و هلموت کهل نیز باز می‌گردد.

دولت آلمان تاکنون به این افشاگری‌ها واکنشی نشان نداده است.

اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس شامل تماس‌های مرکل در سال 2009 و در دوران بحران اقتصادی و تماس‌های وی با ولیعهد امارات متحده عربی و تماس‌های وی در سال 2011 درباره بحران منطقه یورو می‌شود.

این در حالی است که در آلمان به دلیل مسائل مربوط به دوران نازی و کمونیست، جاسوسی مساله بسیار حساسی محسوب می‌شود پیش از این افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره شنود و جاسوسی گسترده آمریکا در آلمان موجی از خشم را در این کشور ایجاد کرده بود.

این تنش‌ها زمانی تشدید یافت که ادعاهایی مبنی بر چراغ سبز دولت مرکل به آژانس جاسوسی آلمان برای همکاری با آژانس جاسوسی آمریکا مطرح شد.

انتهای پیام

کد N883112

وبگردی