آفتاب

تاکید آلمان و فرانسه به یونان برای ارائه "طرح‌های جدی" اقتصادی

تاکید آلمان و فرانسه به یونان برای ارائه "طرح‌های جدی" اقتصادی

سران کشورهای آلمان و فرانسه٬ از یونان خواستند با پیشنهادات جدی در مذاکرات اقتصادی پیش‌رو حاضر شود. آن‌ها که یک روز پس از همه‌پرسی یونان سخن می‌گفتند از باز بودن درها برای مذاکره با آتن خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، بعدازظهر دوشنبه در پاریس با یکدیگر دیدار و درباره تحولات اخیر یونان گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان٬ این دو رهبر قدرتمند حوزه یورو روز گذشته اعلام کردند به نتیجه حاصل از همه‌پرسی یونان احترام می‌گذارند و برای مذاکرات آتی با آتن آماده‌اند.

این سخنان در حالی بیان شد که آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان برای گفت‌وگو با دیگر سران حوزه یورو به بروکسل٬ پایتخت بلژیک٬ رفته است.

آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، پیش از نشست روز گذشته سران آلمان و فرانسه با آن‌ها گفت‌وگو کرده بود. آنگلا مرکل روز قبل خواستار آن شد که نخست‌وزیر یونان پیشنهادهای خود را درباره چگونگی به پیش بردن اقتصاد یونان ارائه کند. این در حالی است که فرانسوا اولاند بر "فوریت" یافتن راه‌حلی برای بن‌بست اقتصادی یونان تاکید کرد.

اولاند گفت: «اینک بر عهده سیپراس است که راه‌حلی قابل‌اتکا و جدی که به معنای برنامه‌ای طولانی و پایدار است پیشنهاد دهد.»

یونان باید تا پایان روز سه‌شنبه (۹ تیر) مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بابت وام سنگین خود از صندوق بین‌المللی پول، به این نهاد باز ‌می‌گرداند. با عدم پرداخت این قسط، حال این کشور نخستین کشور صنعتی به شمار می‌رود که پرداخت اقساط آن به صندوق بین‌المللی پول به تأخیر افتاده است.

در همین حال گزارش شده نخست وزیر یونان با پیشنهاد جدیدی برای حل بحران بدهی خارجی این کشور در اجلاس رهبران حوزه یورو شرکت می‌کند.

نشست ویژه رهبران کشورهای عضو حوزه پول واحد اروپایی - یورو - برای بررسی نحوه حل بحران بدهی خارجی یونان امروز (سه شنبه) برگزار خواهد شد و الکسیس سیپراس با طرح جدیدی در آن حضور خواهد داشت. این طرح در پاسخ به درخواست کشورهای عضو یورو از یونان برای تلاش در راستای حل بحران بدهی این کشور تهیه شده و گفته می‌شود که در آن از طلبکاران اروپایی خواسته شده است از ٣٠ درصد مطالبات خود از یونان صرفنظر کنند.

بدهی‌های خارجی یونان به ٣٣١ میلیارد یورو می‌رسد که بخش عمده آن شامل بدهی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به خصوص کشورهای بزرگ حوزه یورو است.

از سوی دیگر در آخرین دور مذاکرات، اعتباردهندگان به یونان پیشنهاد داده بودند که با تمدید پنج ماهه‌ بسته‌ی کمک‌های مالی به یونان، ۱۵ و نیم میلیارد یورو در اختیار این کشور قرار دهند. ارائه‌ این اعتبار اما به پذیرش شرط بازپرداخت قسط بدهی‌های یونان به صندوق بین المللی پول، بانک اروپا و اتحادیۀ اروپا٬ بلافاصله پس از دریافت بسته‌ کمک‌های جدید منوط بود.

به گزارش دویچه‌وله، مرکل آخرین پیشنهاد خود را که پیش از همه‌پرسی مناقشه‌برانگیز به یونان ارائه داده بود "سخاوتمندانه" خواند. مرکل گفت: «این وضعیت باید حل شود.» بدهکاری یونان این کشور را در آستانه ورشکستگی کامل و خطر خروج از حوزه یورو قرار داده است.

روز یکشنبه (۱۴ تیر) مردم یونان به پای صندوق‌های رای رفتند تا در همه‌پرسی برای پاسخ به اقدامات اصلاحی در یونان رای دهند. پرسش کانونی در این همه‌پرسی این بود که آیا مردم یونان با دریافت بسته کمک تازه‌ای از سوی وام‌دهندگان بین‌المللی در قبال تحمل ریاضت‌های اقتصادی بیشتر موافق‌اند یا نه؟ پس از شمارش کامل برگه‌های رأی، مشخص شد که بیش از ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به شروط وام‌دهندگان بین‌المللی پاسخ منفی دادند.

حضور در مذاکرات به عنوان نماینده مردم یونان

سیپراس، نخست‌وزیر یونان٬ بارها اعلام کرده است نتیجه همه‌پرسی رای به باقی ماندن یا ترک حوزه یورو نیست. به گفته او نتایج همه‌پرسی راهی برای فراهم‌آوردن حمایت از موقعیت او در مذاکرات با دیگر اعضای اتحادیه اروپاست.

روز دوشنبه٬ تمامی احزاب سیاسی مهم یونان اعلام کردند از موضع سیپراس در مذاکرات حمایت می‌کنند. پانوس کمنوس٬ وزیر دفاع یونان٬ در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که "نخست‌وزیر به بروکسل می‌رود تا به نمایندگی از مردم یونان مذاکره کند."

سیپراس پیش از این متعهد شده بود که با ایده‌هایی جدید برای شکست بن‌بست اقتصادی به نشست سران حوزه یورو در بروکسل برود. نشست وزرای اقتصاد حوزه یورو در حالی برگزار خواهد شد که یوکلید(یوکلیدس) ساکالوتوس٬ وزیر دارایی جدید یونان٬ در آن شرکت خواهد کرد.

روز دوشنبه و تنها چند ساعت پس از کناره‌گیری یانیس واروفاکیس٬ وزیر سابق دارایی یونان، یوکلید ساکالوتوس، سرپرست هیات مذاکره‌کننده یونان با کشورهای وام‌دهنده، جانشین وی شد. ساکالوتوس از تجربه کافی برای گفت‌وگو با نهادهای وام‌دهنده برخوردار است.

دولت یونان برای مقابله با ادامه‌ی بحران بدهی‌ها، دست به تدابیری پیش‌گیرانه برای کنترل سرمایه زده است. تمامی بانک‌های این کشور قرار بود به مدت یک هفته تا دیروز٬ دوشنبه (۱۵ تیر) تعطیل بمانند. با این‌همه بر اساس گزارش‌ها تعطیلی بانک‌ها احتمالا تا چهاشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N881779

وبگردی