آفتاب
امیر عبداللهیان در گفتگو با سی ان ان:

توافق هسته‌ای به ضرر کشورهای منطقه نیست/ آمریکا اعتمادسازی کند

توافق هسته‌ای به ضرر کشورهای منطقه نیست/ آمریکا اعتمادسازی کند

معاون وزیر امور خارجه ایران هر گونه تعامل با آمریکا را در گرو اعتمادسازی و عملکرد سازنده واشنگتن می بیند. رفتار سنجیده آمریکا در این دور از مذاکرات هسته ای می تواند از تلخی خاطرات مردم ایران بکاهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماراتن مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. این در حالیست که علیرغم نامشخص بودن نتیجه قطعی، از هم اکنون برخی رسانه ها شروع به گمانه زنی درباره تغییراتی کرده اند که ممکن است بعد از توافق فضای سیاسی بین ایران و دیگر کشورها را متاثر کند.

در این میان، تعامل سازنده غرب با ایران می تواند متصور باشد. ایران نقش بسیار پررنگی را در منطقه خاورمیانه و در ارتباط با کشورهایی چون سوریه، عراق، افغانستان و یمن ایفا می کند و لزوم تعامل با تهران مسئله ایست که غرب قادر به کتمان آن نیست.  

در همین راستا، شبکه «سی. ان. ان» مصاحبه ای اختصاصی با «امیر عبداللهیان» معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، داشته است که موضوع آن احتمال تعامل با آمریکا در فضای سیاسی بعد از توافق احتمالی با ایران است.

فکر می کنید که توافق هسته ای چه تاثیری در همکاری یا تعامل بین ایران و ایالات متحده آمریکا در سطح منطقه خواهد داشت؟

ملت ما خاطرات تلخی از آمریکا طی ۳۶ سالی که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد داشته اند. اما مذاکرات هسته ای به منزله فرصتی تاریخی در رابطه با ایالات متحده آمریکا است. اگر آمریکا در این دور از مذاکرات رفتار سنجیده و منطقی داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم که این کشور خاطره مثبتی را از خود برای ملت ما باقی بگذارد.

بدیهی است که اگر اقدامات و عملکرد آمریکا سازنده باشد، این امر می تواند تاثیر مثبتی بر جا گذاشته و متعاقباً به مشارکت و تعامل بیشتری منتهی شود.

آیا این مشارکت جنگ با تروریسم و داعش را هم در بر می گیرد؟ فکر می کنید همکاری بیشتری در این زمینه انجام بگیرد؟

از آنجا که سیاست آمریکایی ها دوگانه است، در این رابطه نیاز به اعتمادسازی جدی وجود دارد. ما به دولت عراق در زمینه جنگ با تروریسم کمک می کنیم که البته این کمک بنا به درخواست خود عراق انجام می گیرد. هرچند، هیچ ارتباط و همکاری بین ما و آمریکا در زمینه مبارزه با داعش وجود ندارد.

برخی از کشورهای منطقه و همینطور برخی افراد در ایالات متحده بیم آن را دارند که مبادا با حصول توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها، دامنه نفوذ ایران در منطقه افزایش پیدا کند. شما در این رابطه چه نظری دارید؟

اگر توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ نهایی شود، قطعا منجر به پیشرفت در منطقه می شود و توافق ما به ضرر هیچ کشوری نخواهد بود و بالعکس به منطقه کمک خواهد کرد.

آیا هیچ سناریویی در رابطه با سوریه مطرح می شود که درآن ایران تمایلی به قطع حمایت خود از «بشار اسد» داشته باشد؟

ما به دنبال این نیستیم که بشار اسد به طور مادام العمر رئیس جمهور سوریه باقی بماند. اما مخالف این ایده هستیم که تروریست ها و برخی کشورهای خارجی برای آینده سوریه تصمیم بگیرند. بنا بر خواست دولت دمشق ما در سطح مشاوره نظامی کمک هایی را به این کشور ارایه دادیم تا با تروریسم مبارزه کند و ما هیچ نیروی نظامی را به خاک سوریه نفرستاده ایم.

کد N881625

وبگردی