آفتاب
گزارش/

اهمیت استراتژیک «الزبدانی» سوریه برای محور مقاومت

اهمیت استراتژیک «الزبدانی» سوریه برای محور مقاومت

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان پس از پیشروی‌های گسترده در منطقه مرزی القلمون و تحقق دستاوردهای گسترده در این منطقه، عملیات آزادسازی شهر استراتژیک «الزبدانی» در حومه دمشق را کلید زدند.

خبرگزاری مهرـ گروه بین‌الملل: شهر «الزبدانی» در حومه استان دمشق سوریه قرار داشته و دارای مساحتی حدود سه هزار کیلومتر است. در حال حاضر تروریست های تفکیری داعش و جبهه النصره از این شهر به عنوان دروازه ای برای انتقال تسلیحات به منطقه القلمون استفاده می کنند.

شهر «الزبدانی» تنها ۴۵ کیلیومتر از دمشق فاصله دارد و در ۱۱ کیلومتری مرزهای لبنان واقع شده است. این شهر در مسیر میان دمشق، حمص و منطقه الساحل در شمال سوریه قرار گرفته، به همین دلیل از جایگاهی استراتژیک برخوردار است. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای سوریه است که پیشتر به دست داعش سقوط کرده بود.

ارتش سوریه به همراهی نیروهای مقاومت ظهر روز شنبه عملیات گسترده ای را برای پاکسازی شهر الزبدانی آغاز کرد و در ساعات آغازین این عملیات توانست مسیر امدادرسانی تروریست‌ها را در شمال این شهر مسدود کند. اما آنچه که ذهن بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای را به خود مشغول ساخته علت انتخاب شهر الزبدانی برای پاکسازی آن از لوث تروریست های تکفیری پس از منطقه مرزی القلمون است. پر واضح است که پیشروی های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان در القلمون و دستاوردهای غیرقابل انکار آنها در این منطقه مرزی از «جرود عرسال» در شمال گرفته تا «الطفیل» در جنوب، با سیطره کامل بر شهر استراتژیک «الزبدانی» کامل می شوند، زیرا این شهر یکی از دروازه های اصلی ورود تسلیحات و تروریسم از لبنان به قلمون به شمار می رود.

تحلیلگران معتقدند یکی از عوامل مهمی که موجب شد ارتش سوریه به عملیات آزادسازی شهر «الزبدانی» روی آورد، ناکامی تروریست های تکفیری در سیطره بر استان درعا و فرار آنها به سمت القنیطره و سپس دمشق است. در همین ارتباط «الیاس فرحات» کارشناس مسائل نظامی می گوید: «عملیات آزادسازی شهر الزبدانی جزئی از عملیات پاکسازی منطقه مرزی القلمون محسوب می شود که از یک ماه و نیم گذشته کلید خورده است. وی با اشاره به حضور نیروهای مقاومت مردمی لبنان در کنار ارتش سوریه برای تسلط بر شهر الزبدانی تصریح کرد: از آنجا که شمار زیادی از تروریست های تکفیری در منطقه «عرسال» در مرز لبنان مستقر هستند و تهدیدی بزرگ برای امنیت این کشور به شمار می روند، حضور نیروهای مقاومت مردمی لبنان در نبرد علیه گروه های تکفیری در القلمون و شهر الزبدانی کاملا طبیعی است؛ درک این نکته ضروری است که حزب الله لبنان برای دفاع از خاک کشورش وارد نبرد علیه تکفیریها با همکاری ارتش سوریه شده است.

علاوه بر مطالب ذکر شده، نباید تلاش برخی گروه ها همچون گروه مسلح به اصطلاح «ارتش آزاد» سوریه برای جلوگیری از تسلط محور مقاومت بر شهر الزبدانی را نادیده گرفت. اعضای ارتش آزاد سوریه که ـ با وجود برخی اختلافات با تکفیریهای داعش ـ همواره در راستای تأمین منافع آنها گام برداشته اند، این‌بار نیز برای ناکام گذاشتن تلاش محور مقاومت دست به کار شده اند. سیطره محور مقاومت بر شهر استراتژیک الزبدانی از آنچنان اهمیتیبرخوردار است که گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره حاضرند برای جلوگیری از وقوع آن اختلافات گسترده میان یکدیگر را فراموش کرده و در یک جبهه واحد با نظامیان سوری و لبنانی بجنگند.

از سوی دیگر، بسیاری از رسانه های ضد مقاومت، همسو با گروه های تفکیری جنگ روانی گسترده ای به راه انداخته اند مبنی بر اینکه عملیات ارتش سوریه علیه تروریستها در شهر الزبدانی به دنبال ناکامی در تسلط کامل بر القلمون صورت گرفته است. این ادعای رسانه ها در حالی مطرح می شود که اساسا با توجه به دلایلی که ذکر شد، سیطره کامل بر منطقه مرزی القلمون بدون تسط بر شهر الزبدانی میسر نخواهد شد. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان با سرعت در حال پیشروی در نقاط مختلف شهر الزبدانی بوده و موفق شدند راه های امدادرسانی به تکفیریها در این شهر را مسدود سازند. به گفته بسیاری از تحلیلگران منطقه ای، محور مقاومت از توانایی کامل برای تسلط بر شهر الزبدانی و به تبع آن مناطق واقع در مرزهای سوریه و لبنان برخوردار است.

کد N881551

وبگردی