آفتاب

صرب‌ها روابط با روسیه را به اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند

صرب‌ها روابط با روسیه را به اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند

نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، شهروندان صربستان رویکرد مثبت‌تری به روسیه در مقابل اتحادیه اروپا دارند و کمتر از 50 درصد از ساکنان آن آینده خود را در اتحادیه اروپا می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نظرسنجی روزنامه پولیتیکا نشان می‌دهد، تنها 44 درصد از مردم صربستان موافق پیوستن به اتحادیه اروپا هستند در حالی که 61 درصد به روابط نزدیکتر با روسیه رای دادند. رویکرد و اظهارات مردمی چندان با خط‌مشی رسمی دولت صربستان همخوانی ندارد.

تومیسلاو نیکولیچ، رئیس‌جمهوری صربستان اخیرا در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده عالی امنیت ملی و دفاع گفت که پیوستن به اتحادیه اروپا همچنان یک اولویت اصلی است و مردم را ثروتمندتر می‌کند و بهتر از آنها حمایت می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که پیوستن به اتحادیه اروپا همچنین به مدرنیزه کردن بیشتر ارتش کمک می‌کند.

همزمان نیکولیچ و الکساندر ووجیچ، نخست‌وزیر صربستان مرتباً بر اهمیت روابط نزدیکتر با روسیه تاکید می‌کنند و بر این باورند که به رنج فشار بروکسل، صربستان نباید به تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ضدمسکو بپیوندد.

صربستان در دسامبر 2009 رسماً برای عضویت در اتحادیه اروپا اقدام کرد و در مارس 2012 به عنوان نامزد تایید شد.

صربستان پیش از پیوستن به اتحادیه اروپا 28 عضوی نیاز دارد تا سیستم حقوقی خود را با استانداردهای اتحادیه اروپا یکسان کند اما رایزنی‌ها در هیچ موردی تاکنون آغاز نشده است.

انتهای پیام

کد N881224

وبگردی