آفتاب
آصفی:

غربی‌ها قصد فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی را دارند

غربی‌ها قصد فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی را دارند

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشورمان گفت: طرف مقابل قصد دارد بر تیم ما فشار وارد کند و تاکید دارد که این مرحله، آخرین دور مذاکرات است؛ این‌ها نوعی شانتاژ رسانه ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا آصفی امروز در برنامه «رویداد» رادیو گفتگو، با اشاره به افزایش پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای گفت: در پایان این دور از مذاکرات که می‌تواند در هر زمانی اتفاق افتد، باید به توافقی دست یابیم که بسیار جزئی و بدون ابهام و شفاف باشد.

وی نقاط اختلافی را مبتنی بر بحث بر سر دامنه تحریم ها و چگونگی لغو آن و همچنین موضوع بررسی های آژانس برای ابعاد احتمالی دانست و افزود: طرف مقابل قصد دارد بر تیم ما فشار وارد کند و تاکید دارد که این مرحله، آخرین دور مذاکرات است؛ این‌ها نوعی شانتاژ رسانه ای است تا جمهوری اسلامی ایران با عجله موضوع را دنبال کند که البته تیم ما با وسواس و حوصله مذاکرات را پیگیری می‌کند.

بروز اختلاف میان اعضای ۱+۵

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشورمان تأکید کرد: نباید اخبار چنین رسانه‌هایی را پیگیری کرد و باید دید بر سر میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد.

آصفی با اشاره به بروز اختلافات میان اعضای ۱+۵ گفت: امروز می‌بینیم انگلیس بر خلاف گذشته مواضعی منعطف‌تر از فرانسه اتخاذ کرده و اگر در دو موضوعی که به آن اشاره کردم به توافق بینابینی برسیم، توافقی عزتمند بدست می‌آید.

وی افزود: بر اساس منطق تفاهم، در حالتی بینابینی برداشته شدن تحریم ها چند ماه طول می‌کشد و اینگونه نیست که به محض اعلام توافق، همه چیز روبراه شود و شاهد لغو تحریم‌ها باشیم.

وتوی توافق؛ تنگنایی جدید برای اوباما/ طرف مذاکره ما دولت آمریکاست، نه کنگره

آصفی تصریح کرد: روشن است که در این صورت فضا مناسب می‌شود و اقبال و علاقه برای کار در ایران بهتر خواهد شد، اما تا لغو تحریم ها زمانی چند ماهه را پیش رو داریم.

وی در خصوص وتوی توافق احتمالی از سوی کنگره آمریکا اظهار داشت: اگر کنگره توافق را رد کند، باید دید این اقدام با چه درصدی صورت می‌گیرد؛ اگر با درصد بیش از دو سوم رد شود، رئیس جمهور آمریکا در تنگنا قرار می‌گیرد.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشورمان، محتمل دانستن تعلیق تحریم‌های کنگره را منجر به پیچیدگی بیشتر دانست و گفت: ما باید به توافقی رسیده باشیم و طرف مقابل آن را اعلام کند؛ در غیر اینصورت در پشت درهای بسته قولی می‌دهند و بازی به شکلی دیگر اتفاق می‌افتد.

آصفی خاطرنشان کرد: ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و طرف ما کنگره نیست؛ کما اینکه طرف مذاکره تیم آمریکایی نیز دولت و تیم مذاکره کننده ماست.

کد N880993

وبگردی