آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

شب‌های قدر فرصت بازگشت به اخلاق قرآنی است

شب‌های قدر فرصت بازگشت به اخلاق قرآنی است

یک مدرس دانشگاه گفت: شب‌های قدر ‌باید شب اخلاق قرآنی و تریبون‌ها منزّه از هتاکی باشند و گفتارها و رفتارها معطر به اخلاق محمدی و علوی شوند.

یک مدرس دانشگاه گفت: شب‌های قدر ‌باید شب اخلاق قرآنی و تریبون‌ها منزّه از هتاکی باشند و گفتارها و رفتارها معطر به اخلاق محمدی و علوی شوند.

حامد علی اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «شب‌های قدر فرصتی مناسب برای توجه به قرآن محسوب می‌شوند» گفت: شب قدر شب نزول قرآن است و به همین دلیل در متون دینی به انس با قرآن در این شب‌ها تأکید شده است. اما این انس با قرآن به چه معناست؟ آیا صرف خواندن و حفظ و تلاوت قرآن است یا اینکه ارتباط با روح قرآن و درونمایه تعالیم قرآن مدنظر است؟

وی ادامه داد: قرآن علاوه بر کارکردهای دیگری که دارد، به اعتراف همه اندیشمندان یک کتاب اخلاقی است و ارزش‌های اخلاقی در قرآن بسیار پر رنگ جلوه داده شده است. بنیادهای علم اخلاق اسلامی را باید در قرآن جستجو کرد و این نشان از اهمیت اخلاق در قرآن دارد. قرآن با سفارشات اخلاقی که دارد یک پیام ویژه به همه مسلمانان می‌دهد با این مضمون که مسلمانان با اخلاق نیکو می‌توانند کنار یکدیگر زندگی شیرین و مطلوبی را تجربه کنند.

این مدرس دانشگاه افزود: یکی از مسائلی که متأسفانه در سال‌های اخیر لطمات زیادی را به جامعه ما وارد کرد، دور شدن جامعه و بویژه برخی خواص اثرگذار از منظومه اخلاقی و معرفتی قرآن است. اخلاق قرآنی امروزه در جامعه ما جلوه‌ای بسیار کمرنگ دارد و اگرچه تلخ است، باید بپذیریم که بنیان‌های اخلاق قرآنی در جامعه متزلزل شده است.

وی ابرازعقیده کرد: امروزه ما با پدیده تهمت، دروغ، اتهام‌زنی، افترا، بی‌آبرو کردن افراد و...مواجهیم که این پدیده‌ها درست در مقابل توصیه‌های اخلاقی قرآن قرار دارند. آورنده قرآن یعنی پیامبر اسلام (ص) در قرآن با "خلق عظیم" توصیف شده است و او خود می‌فرماید که "إنَما بُعِثْتُ لِاُتَمِمُ مَکارِمُ الاَخْلاق" و این یعنی از جمله اساسی‌ترین پیام‌های قرآنی که اتفاقا پیامی جهان شمول است، همین مسأله اخلاق است.

اکبرزاده گفت: قرآن به ما توصیه می‌کند که سوء ظن به یکدیگر نداشته باشیم، "إجتَنِبوا کثیراً مِنَ الظَّنْ إنَّ بَعْضَ الظَّن إثم" و توصیه می‌کند که در حریم خصوصی افراد تجسس نکنیم، "وَ لا تَجَسَّسوا" و نیز سفارش می‌کند که غیبت دیگران را انجام ندهید، "لایَغْتَبَ بَعْضُکُمْ بَعْضا". این کتاب الهی تهمت زنندگان را فاسق معرفی می‌کند و با لحن بسیار شدیدی کسانی را که به دیگران تهمت فساد اخلاقی می‌زنند، مورد خطاب قرار می‌دهد و به آنها وعده عذاب می‌دهد. در منظومه معرفتی قرآن اشاعه فحشا یک گناه کبیره است و یک عمل ضد اخلاقی و بد دهانی و دشنام‌گویی از فتنه‌های شیطان محسوب می‌شود. آیات قرآن به نرم خویی و نرم گفتاری یعنی"قول لین" حتی در برابر فرعون صفتان سفارش می‌کنند و تواضع در برابر مومنان و بندگان خدا را بسیار مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه به این ‌پیام‌های اخلاقی کمتر توجه می‌شود و نمود آن را می‌توان در تهمت پراکنی و دروغ پردازی‌ها و اقدامات غیر اخلاقی که در حوزه سیاست و اجتماع و.. رواج دارد، مشاهده کرد، و این امر ناپسند چند سالی است در کشور ما رواج بیشتری یافته و هرکسی جرأت می‌کند به راحتی به افراد و گروه‌ها هتاکی کند.

وی گفت: جلساتی که قرار است اخلاق قرآنی را ترویج کنند گاهاً به جلساتی ضد اخلاق قرآن تبدیل می‌شوند، سایت‌هایی که قرار است از مبانی اسلام و انقلاب دفاع کنند، با حرف‌های ضد اخلاقی و اقدامات بنیان افکن اخلاقی، تیشه به ریشه اخلاق قرآنی می‌زنند و برخی افراد مدعی، درست در نقطه مقابل ادعاهایشان، بر خلاف جهت‌گیری‌های قرآن حرکت می‌کنند.

اکبرزاده تصریح کرد: معتقدم شب‌های قدر فرصت مناسبی برای آشتی با اخلاق قرآنی و بازگشت به آن و تحکیم پایه‌های اخلاق در جامعه است و باید از این فرصت استفاده کرد. بر افرادی که می‌توانند اثرگذار باشند فرض است که در این وضعیت، بیش از هر چیزی اخلاق را ترویج کنند، اخلاقی که اگر در جامعه نباشد، زندگی در آن تلخ و ناگوار و طاقت فرسا خواهد بود. شب‌های قدر ‌باید شب اخلاق قرآنی و تریبون‌ها منزّه از هتاکی باشند و گفتارها و رفتارها معطر به اخلاق محمدی و علوی شوند. امیدواریم در این شب‌ها که شب‌های مقدرات است، مقدرات اخلاقی جامعه ما نیز به نیکی رقم بخورد.

انتهای پیام

کد N880415

وبگردی