آفتاب

نتایج اولیه: رأی مخالف 60 درصد یونانی‌ها به شروط وام‌دهندگان خارجی

نتایج اولیه: رأی مخالف 60 درصد یونانی‌ها به شروط وام‌دهندگان خارجی

با شمارش حدود نیمی از آرا در رفراندوم اخیر یونان، نتایج اولیه این همه‌پرسی نشان می‌دهد که حدود 60 درصد شرکت‌کنندگان به شروط وام‌دهندگان خارجی برای بازپرداخت بدهی‌های کشورشان رأی "خیر" داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکوس ووتسیس، وزیر کشور یونان اعلام کرد که میزان مشارکت مردم این کشور در رفراندوم اخیر از مرز 50 درصد گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این همه‌پرسی در یونان بدون هیچ مشکلی انجام شد.

در همین حال، روزنامه گاردین در گزارش خود درباره آخرین نتایج همه‌پرسی یونان نوشت که با شمارش 50.8 آرا مشخص شده که از این تعداد آرای شمرده شده، 61.24 درصد به سوال رفراندوم پاسخ منفی داده اند.

سوال رفراندوم چیست؟

آیا پیش‌نویس توافقی که از سوی کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول در تاریخ 25 ژوئن 2015 ارائه شد و شامل دو بخش است که در مجموع پیشنهاد متحدی را شکل می‌دهد، مورد قبول است؟

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر جوان یونان خواستار برگزاری رفراندوم شده و تمام مقدمات آن ظرف 9 روز آماده شده است. وی می‌خواهد نظر مردم را درباره پیشنهادات وام‌دهندگان خارجی از جمله اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا و نیز سایر دولت‌های اروپایی بداند.

دولت آتن باید تا 30 ژوئن مبلغ 1.6 میلیارد یورو به صندوق بین‌المللی پول بازپرداخت می‌کرد اما از آنجایی که بر خلاف وعده‌های پیشین قادر به بازپرداخت وام خود نبود، با قصور در پرداخت بدهی مواجه شد که آن را در یک‌ قدمی خروج از اتحادیه اروپا قرار داد.

انتهای پیام

کد N880237

وبگردی