آفتاب
وال استریت ژورنال:

عناصر کلیدی یک توافق هسته‌ای سر جای خود قرار گرفته‌اند

عناصر کلیدی یک توافق هسته‌ای سر جای خود قرار گرفته‌اند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با پرداختن به مذاکرات هسته‌ای، ‌نوشت: به نظر می‌آید همزمان که ضرب‌الأجل هفت ژوئن نزدیک می‌شود، رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: اظهارات مقامات حاضر در مذاکرات وین نشان می‌دهد که عناصر کلیدی یک توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی سر جای خود قرار گرفته‌اند.

حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی می‌تواند به بیش از یک دهه بن‌بست سیاسی در برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد، اگرچه هنوز دیپلمات‌های ایران و آمریکا دستیابی به آن را قطعی نمی‌دانند.

در این میان، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از سفرش به تهران و دیدار با رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که دو طرف برای به نتیجه رسیدن تحقیقات درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران تا پایان سال جاری به توافق رسیده‌اند. مسأله‌ای که یکی از موضوعات مورد درخواست طرف غربی در این مذاکرات است.

آمانو تصریح کرد: من فکر می‌کنم که با همکاری ایران بتوانیم تا پایان سال جاری گزارشی از ارزیابی شفاف‌سازی‌ها درباره مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا، ابعاد نظامی احتمالی (PMD) مساله‌ای است که در چارچوب موضوع مطالعات ادعایی بعد از سال 2006 درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مطرح شده است. این مسأله مجموعه‌ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و مدعی وجود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران است.

ایران و آژانس در آبان‌ماه 92 برای چندمین بار توافقی را تحت عنوان چارچوب همکاری‌ها امضا کردند که بر اساس آن 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 سوال بررسی و رفع ابهام شده است و بحث درباره دو مورد باقی مانده همچنان ادامه دارد.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد می‌کند و اسناد و مدارک ارائه شده در این زمینه را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

به نوشته وال استریت ژورنال، هم‌چنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از ابتدای هفته گذشته تاکنون که به وین سفر کرده است دیدارهایی را با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش انجام داده است. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در تلاش برای حل مسائل فنی به این رایزنی‌ها پیوسته‌اند. دیگر وزیران امور خارجه گروه 1+5 قرار است روز یک‌شنبه برای ادامه رایزنی‌ها به وین بازگردند.

ایران و قدرت‌های جهانی در اوایل ماه آوریل در لوزان سوییس به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست یافتند که بر اساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران و ذخیره اورانیوم این کشور کاهش می‌یابد و رآکتور آب سنگین اراک برای کاهش ظرفیت تولیدی‌اش بازطراحی می‌شود و در ازاء آن تحریم‌ها علیه تهران کاهش می‌یابد.

این کشورها اکنون تا هفت ژوییه فرصت دارند تا متن توافق هسته‌ای را نهایی کنند، اگرچه به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا این رایزنی‌ها ممکن است برای کم‌تر کردن اختلافات بر سر مسائل کلیدی حتی بعد از این تاریخ نیز ادامه یابد که شامل زمان‌بندی لغو تحریم‌ها می‌شود.

از طرفی دیگر اگر این کشورها بتوانند تا هفت ژوییه به توافق برسند، کنگره آمریکا طبق قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای تنها 30 روز فرصت خواهد داشت آن را مورد بازبینی قرار دهد اما در غیر این صورت این مهلت 60 روز خواهد بود که به منتقدان فرصت بیش‌تری برای مخالفت می‌دهد.

انتهای پیام

کد N879856

وبگردی