آفتاب

اردن در انتظار چراغ سبز سازمان ملل برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه

اردن در انتظار چراغ سبز سازمان ملل برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه

درحالی که دولت اردن مدعی است قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد یک منبع آگاه اردنی فاش کرد این کشور در انتظار صدور قطعنامه سازمان ملل برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الشروق، محمد المومنی، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن گفت: اردن در هیچ اقدام نظامی در سوریه و یا دیگر کشورها شرکت نکرده و نخواهد کرد اما نیروهای اردنی برای دفاع از کشور و مردم اردن آمادگی کامل دارند.

وی اظهارات اخیر عبدالله النسور، نخست‌وزیر این کشور را اصول سیاسی اردن دانست که بر عدم دخالت در امور خارجی کشورها استوار است.

نخست‌وزیر اردن پیش از این در گفت‌وگو با یک روزنامه داخلی گفته بود در صورتی که سازمان ملل قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه به ویژه استان‌های "درعا" و "سویدا" صادرنکند، اردن همه تلاش خود را برای کمک به مردم سوریه و ساکنان دو استان خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تجهیز عشایر عراقی به سلاح از سوی اردن گفت: درصورتی که عشایر عراقی این درخواست را از ما داشته باشند این موضوع به شرط موافقت و درخواست از سوی دولت عراق و اینکه در راستای نبرد با داعش صورت گیرد امکان پذیر است اما تاکنون نه دولت بغداد و نه عشایر عراقی چنین درخواستی نداشته‌اند.

نخست‌وزیر اردن درباره حضور کشورش در خارج از مرزهای عراق و سوریه نیز گفت: اردن حامی تمامیت ارضی دو کشورعراق و سوریه است و نه تقسیم این کشورها و تمام تلاش‌ ما در راستای ممانعت از تقسیم این کشورهاست.

از سوی دیگر یک منبع آگاه اردنی فاش کرد با توجه به تغییرات نظامی در جنوب سوریه و خطرات احتمالی آن برای امنیت و ثبات اردن، امان در انتظار قطعنامه‌ای از سازمان ملل برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه است.

طبق اظهارات منبع مذکور، اردن می‌خواهد منطقه‌ای امن درنوار مرزی جنوب استان‌های درعا و سویدا در جنوب سوریه و نیز شهر درعا تشکیل شود.

منبع مذکور در ادامه تاکید کرد اردن به شدت از افزایش درگیری‌ها در سوریه و در راس آنها تصرف مناطق مرزی اردن از سوی داعش نگران است.

طبق قوانین بین‌المللی ایجاد منطقه حائل یا امن نیازمند صدورقطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت است و این قطعنامه شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ایجاد بستر مناسب برای اسکان مردم و حمایت از حقوق آنان است. طرح منطقه حائل معمولا برای مناطقی اعمال می‌شود که توان دفاع از خود را ندارند و کشور یا کشورهایی مسوولیت آن را برعهده می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N879581

وبگردی