آفتاب

درخواست صربستان از روسیه برای وتوی قطعنامه سازمان ملل

درخواست صربستان از روسیه برای وتوی قطعنامه سازمان ملل

صربستان از روسیه خواست تا قطعنامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل درباره سربرنیستا را که در آن از واژه نسل‌کشی برای قتل عام 1995 استفاده شده، وتو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی صربستان اعلام کرد، تومیسلاو نیکولیچ، رئیس‌جمهور حامی روسیه صربستان نامه‌ای را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فرستاده و از وی خواسته تا به قطعنامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل درباره استفاده از واژه نسل‌کشی سربرنیستا در 1995 «نه» بگوید.

کشورهای غربی و روسیه در سازمان ملل بر سر این مساله دچار اختلاف شده‌اند که آیا این قتل‌عام را باید نسل‌کشی بنامند یا خیر. روسیه، متحد تاریخی و مذهبی صربستان، پیش‌نویس دیگری را در پی انتشار پیش‌نویس انگلیس به شورای امنیت منتشر کرده که در آن هیچ اشاره‌ای به سربرنیستا یا نسل‌کشی نشده است.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس برای بزرگداشت مراسم بیستمین سالگرد قتل‌عام 1995 سربرنیستا ارایه شده و دادگاه‌های سازمان ملل هم این قتل عام را یک نسل‌کشی می‌دانند چون بیش از 8000 پسر و مرد در آن رویداد کشته شدند.

مقام‌های بلگراد می‌گویند: این قطعنامه باید شامل تمام قربانیان جنگ داخلی بوسنی شود.

این اقدام رئیس‌جمهوری صربستان باعث اختلافات سیاسی در صربستان شده به ویژه میان آنهایی که به دنبال روابط نزدیکتر با اتحادیه اروپا یا روسیه هستند.

الکساندر وچیچ، نخست‌وزیر صربستان گفته که آماده شرکت در مراسم سالگرد قتل عام سربرنیستاست اما همچنین خواندن این قتل عام به عنوان یک نسل‌کشی را نیز رد کرده است.

انتهای پیام

کد N879563

وبگردی