آفتاب

داوود اوغلو: مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به زودی آغاز می‌شود

داوود اوغلو: مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به زودی آغاز می‌شود

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری احمد داوود اوغلو، بیش از یک دهه بود که به حکومت تک حزبی خود در ترکیه ادامه می‌داد اما این حزب در انتخابات پارلمان هفتم ژوئن نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد و مجبور است با اپوزیسیون ائتلاف تشکیل دهد.

داوود اوغلو باید حمایت حداقل یک حزب را برای تشکیل ائتلاف به دست آورد. اگر چه حزب عدالت و توسعه در انتخابات بیشتر از سایر احزاب کرسی گرفت اما نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد.

داوود اوغلو در سفر به استان قونیه که زادگاهش محسوب می‌شود، در جمع حامیانش گفت: به یاری خداوند ما گفت‌وگوها برای تشکیل دولت ائتلافی را به زودی آغاز می‌کنیم تا کشور 78 میلیونی ما بدون دولت نماند.

داوود اوغلو گفت که با سه حزب دیگر در پارلمان دیدار خواهد کرد، حزب دوم مردم جمهوری خواه، حزب سوم حرکت ملی گرا و حزب چهارم حزب حامی کردها موسوم به مردم دموکراتیک، حزب عدالت و توسعه 258 کرسی در پارلمان دارد، مردم جمهوری خواه 132، حزب حرکت ملی‌گرا و حزب دموکراتیک مردم هر کدام 80 کرسی به دست آوردند.

نتایج انتخابات هفتم ژوئن نه تنها ضربه‌ای به حزب عدالت و توسعه بود بلکه ضربه سنگینی علیه اردوغان نیز محسوب می‌شد ولی امید داشت تا پارلمان جدید با قانون اساسی جدیدی که اختیارات وی را افزایش دهد، موافقت کند.

داوود اوغلو گفت که مذاکرات با مردم جمهوری خواه و حرکت ملی گرا اولویت دارد و حزب وی در حال حاضر تشکیل ائتلاف با حزب‌ حامی کردها را در نظر ندارد.

حزب دموکراتیک مردم برای اولین بار توانست در لیست حزبی وارد پارلمان شود.

انتهای پیام

کد N879341

وبگردی