آفتاب
طلا با ایسنا مطرح کرد

ضرورت نگارش آیین‌نامه‌ها در برخورد با جرایم انتخاباتی

ضرورت نگارش آیین‌نامه‌ها در برخورد با جرایم انتخاباتی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حوزه‌های تخلفات و جرایم انتخاباتی نیازمند توجه بیشتری هستیم اظهار کرد: لازم است در حوزه‌های قضایی و برخورد با جرایم انتخاباتی آیین نامه‌هایی نگارش وتهیه شود.

حسین طلا در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، در خصوص فرآیند انتخاباتی درکشور ما و مشکلات موجود در آن گفت : نظام‌های انتخاباتی در هر کشور ضمانت حاکمیت مردم در امور خودشان است و طبیعتا این ساز و کار باید به گونه‌ای شفاف و اطمینان بخش باشد.

وی ادامه داد: آنچه در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تاکنون نظام بسیار مناسبی بوده اما در عین حال نیازمند توجهات بیشتری است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: حسن نظام انتخاباتی ما این است که برگزار کننده انتخابات خود مردم هستند یعنی هیات‌های اجرایی از افرادی همچون معلمان و معتمدین محله‌ها انتخاب می‌شود و آنها نتیجه انتخابات را مشخص کرده و به وزارت کشور ارسال می‌کنند و این وزارت‌خانه تنها پشتیبانی کننده و هماهنگ کننده این هیات‌ها است.

طلا در ادامه اظهار کرد: ساز و کار چاپ تعرفه، انتقال تعرفه و تحویل آن و همچنین نحوه برگزاری انتخابات و آیین نامه‌های آن نیز بسیار شفاف و مشخص است. اما در عین حال ما در حوزه‌های تخلفات و جرایم انتخاباتی در تبلیغات نیازمند توجه بیشتری هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یاد آور شد: اگر کسی در طول برگزاری انتخابات تخلفاتی انجام دهد به این معنا است که قانونی که تاکنون وجود داشته ناکافی بوده است، یعنی اگر کسی تبلیغات خود را به گونه‌ای انجام داد که این تبلیغات موجب تضییع حقوق دیگران شد و یا از خطوط قرمز انتخابات تخطی کرد قوانین ما تا چه اندازه می‌تواند بازدارنده باشد؟

وی خاطرنشان کرد: بین هوادارها و مجموعه‌ی ستادهای انتخاباتی نیز باید تناسبی رعایت و یک فرآیند مشخص برای آن تعریف شود. در حال حاضر اگر تخلفی صورت گیرد کاندیدا می‌گوید هوداران فلان کار را انجام دادند و به من ارتباطی ندارد بنابراین باید به این فرآیند اجرایی تر و مشخص‌تر پرداخته شود.

این نماینده مجلس نهم همچنین در خصوص فرآیند ثبت نام کاندیداها گفت: البته در نظام انتخاباتی کشور ما شرایط احرازی و سلبی وجود دارد. اما درابتدای ثبت نام هیچ محدودیت و منعی در نظر گرفته نشده است و مسئولیت تشخیص این شرایط به عهده هیات‌های اجرایی و نظارت می‌باشد.

طلا افزود: کسی نمی‌تواند مانع ثبت نام افراد در انتخابات شود که این موجب ایجاد این ذهنیت می‌شود که هیاتهای مذکور رد صلاحیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند در صورتی که حجم گسترده‌ای از این افراد از ابتدا ، شرایط ثبت نام را نداشتند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر این که برخی شرایط همچون حسن شهرت یا سوء شهرت باید در تحقیقات محلی مورد بررسی قرار گیرد تصریح کرد: با توجه به مباحث، لازم است در حوزه‌هایی قضایی آیین نامه‌هایی نگارش و تهیه شود.

وی در پایان گفت: به طور مثال برخی افراد از شهرستان‌های اطراف منطقه خود کسب رای می‌کنند یا با توجه به نظام‌های قومی و قبیله‌ای و راههای نادرستی همچون خریدارها انتخاب می‌شوند که قطعا این موضوع موجب تضییع حق افرادی است که فرد انتخاب شده را می‌شناسند و به او رای نداند.

انتهای پیام

کد N878458

وبگردی