آفتاب

کمک ۶.۱ میلیارد دلاری توکیو به ۵ کشور آسیایی/رقابت اقتصادی با پکن

کمک ۶.۱ میلیارد دلاری توکیو به ۵ کشور آسیایی/رقابت اقتصادی با پکن

رقابت برای گسترش دامنه نفوذ در جنوب شرق آسیا، ژاپن را به فکر اعطای کمک مالی چند میلیارد دلاری به پنج کشوری انداخت که از رشد اقتصادی خوبی برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، ژاپن در روز شنبه از تصمیم خود برای اعطای کمک ۶.۱ میلیارد دلاری به ۵ کشور حوزه رودخانه «مکونگ» خبر داد. گفته می شود که این اقدام در جهت نفوذ هرچه بیشتر توکیو در این منطقه و در رقابت با حضور چشمگیر چین صورت می گیرد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن این خبر را در نشست اقتصادی که با رهبران کشورهای کامبوجیه، میانمار، تایلند و ویتنام داشت اعلام کرد.

به این ترتیب، توکیو طی ۳ سال آینده مبلغ ۷۵۰ میلیارد ین ژاپن معادل با ۶.۱ میلیارد دلار آمریکا را برای کمک به توسعه زیرساخت های این کشورها صرف خواهد کرد.

البته معلوم نیست که مبلغ اعلام شده تحت یک بسته مالی جدید ارایه خواهد شد و یا کمک هایی که ژاپن پیشتر به این کشورها اختصاص داده را نیز شامل می شود.

 بخشی از این کمک در قالب وام اعطا خواهد شد. ناگفته نماند که دولت آبه در تلاش است تا وجه جهانی اقتصاد خود را از طریق مشارکت در پروژه زیرساخت های شهری، سیستم های ریلی و نیروگاه های تولید برق ارتقا دهد.

در این بین، نفوذ اقتصادی و سیاسی چین موجب شده که توکیو بیش از پیش نقش آفرینی در منطقه و در تعامل با کشورهای عضو آ سه آن (جنوب شرق آسیا) را خواستار شود.

کد N878407

وبگردی