آفتاب

یونسکو: 2 شهر تاریخی یمن با خطر نابودی روبه‌رو هستند

یونسکو: 2 شهر تاریخی یمن با خطر نابودی روبه‌رو هستند

کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو اعلام کرد، شهرهای "صنعاء القدیمه" و "شبام" در یمن در فهرست میراث جهانی در معرض خطر این سازمان قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طبق بیانیه مطبوعاتی کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو، شهر صنعاء القدیمه، در استان صنعاء بر اثر حملات جنگنده‌های سعودی و آتش درگیری‌های مسلحانه یمن متحمل خسارت جدی شده است.

طبق این بیانیه تعدادی از محله‌های قدیمی این شهر تخریب شدند و مسجدالمهدی این شهر که قدمت آن به قرن دوازدهم هجری می‌رسد به همراه چند خانه قدیمی اطراف آن به شدت آسیب دیدند.

شهر صنعاء القدیمه که بیش از 2500 سال سکونتگاه اقوام مختلف بوده در قرن‌های هفتم و هشم هجری مرکز مهم معرفی و اشاعه دین اسلام بوده است.

میراث مذهبی و تاریخی این شهر در معماری و ساخت 103 مسجد، 14 حمام و بیش از 6000 خانه که همگی قبل از قرن یازدهم هجری ساخته شده‌اند، متجلی می‌شود.

بسیاری از خانه‌های این شهر تاریخی در سال 1986 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کمیته میراث جهانی یونسکو شهر "شبام" واقع در استان حضرموت را به همراه حصار قدیمی اطراف شهر در لیست قرمز خود قرار داد این شهر نیز به دلیل درگیری‌های جاری در یمن در معرض خطر نابودی است.

انتهای پیام

کد N878226

وبگردی