آفتاب

اردوغان استفاده از مسجد کاخ ریاست‌جمهوری‌اش را برای عموم آزاد کرد

اردوغان استفاده از مسجد کاخ ریاست‌جمهوری‌اش را برای عموم آزاد کرد

رئیس‌جمهوری ترکیه مسجدی را در کاخ ریاست‌جمهوری مناقشه‌آمیزش افتتاح و استفاده از آن را برای عموم آزاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ 1150 اتاقی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که با یک هزینه 490 میلیون یورویی (615 میلیون دلاری) در منطقه «بستپ» آنکارا ساخته شده، از سوی منتقدان به عنوان "یک ولخرجی احمقانه" که نشان می‌دهد اردوغان بیش از پیش به سمت حکومت خودکامگی تمایل دارد، یاد شده است.

اردوغان در مراسم اختتامیه این مسجد که مصادف با ماه مبارک رمضان است، آن را به مردم وقف کرده و نام آن را «مسجد مردم بستپ» گذاشته است. گفته می‌شود این کار اردوغان اقدامیست برای کاهش انتقادات از هزینه‌های گزافی که درخصوص این مجتمع صرف شده است.

این مسجد 5377 متر مربعی در زمین مجتمع کاخ ریاست‌جمهوری اردوغان قرار دارد و شامل نمازخانه‌ای است که سه هزار نمازگزار می‌توانند در آن نماز بخوانند.

اردوغان گفت: معماری این مسجد با چهار مناره 60 متری از میراث سلجوقی و عثمانی ترکیه الهام گرفته است. من دعا می‌کنم که نماز نمازگزاران در این مسجد به درگاه حق قبول باشد.

وی سپس در سایت توییتر نوشت: امیدوارم مسجد مردم بستپ اتحاد، وحدت و برادری ما را افزایش دهد.

حزب حاکم عدالت توسعه که اردوغان یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود در انتخابات پارلمانی هفت ژوئن سال‌جاری میلادی اکثریت کامل خود را از دست داد؛ مساله‌ای که ضربه‌ای محکم به جاه‌طلبی‌های اردوغان برای تغییر قانون اساسی ترکیه در راستای افزایش قدرتش محسوب می‌شود.

در آستانه انتخابات پارلمانی گاهی اوقات این کاخ موضوع جر و بحث‌ میان اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون بود که اردوغان را به داشتن توالت فرنگی با تزئینات طلا در سرویس بهداشتی این کاخ متهم می‌کرد.

اردوغان ضمن رد این ادعاها از قلیچدار اوغلو دعوت کرد تا از این کاخ دیدن کرده و متوجه نادرست بودن این شایعات شود و از وی در شکایتی قانونی اعاده حیثیت کرده است.

اردوغان در دفاع از این کاخ گفت، این کاخ متعلق به مردم است و سمبل ترکیه جدیدی که تلاش می‌کند آن را بسازد، محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N878150

وبگردی