آفتاب

یونان یک گام تا رفراندوم؛ دودستگی جامعه در رای‌گیری سرنوشت‌ساز

یونان یک گام تا رفراندوم؛ دودستگی جامعه در رای‌گیری سرنوشت‌ساز

در آستانه رفراندوم سرنوشت‌ساز فردا (یکشنبه) جامعه یونان به دو دسته مخالفان و موافق‌های پیشنهادهای ریاضتی وام‌دهندگان بین‌المللی تقسیم شده و هزاران تن از حامیان هر طرف بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

در آستانه رفراندوم سرنوشت‌ساز فردا (یکشنبه) جامعه یونان به دو دسته مخالفان و موافق‌های پیشنهادهای ریاضتی وام‌دهندگان بین‌المللی تقسیم شده و هزاران تن از حامیان هر طرف بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان که 25 ژانویه امسال با وعده پایان دادن به سال‌ها ریاضت اقصتادی بر سر کار آمد، خطاب به هزاران تن از مردمی که در میدان سینتاگما در مرکز آتن جمع شده بودند، خواست تا شرایط دشواری را که وام‌دهندگان در ازای کمک مالی ارائه کرده‌اند، رد کنند.

با این حال شرکای اروپایی سیپراس می‌گویند که رای «منفی» مردم در رفراندوم فردا، عضویت یونان در حوزه یورو را به خطر می‌اندازد.

سیپراس با بیان اینکه آنها بلوف می‌زنند، می‌گوید که شرکای اروپایی وی از شکست اقتصاد جهانی و اروپا بیمناک هستند. با این حال رای «آری» مردم می‌تواند سیپراس را درهم بشکند، دوران جدیدی از بی‌ثباتی سیاسی در کشوری به راه می‌افتد که از ترس ورشکسته شدن، پنج روز است بانک‌ها را تعطیل کرده و محدودیت‌هایی را برای دریافت پول مشتریان از عابربانک‌ها اعمال کرده است.

سیپراس 40 ساله خطاب به حامیانش گفت: یونانی‌ها نباید از کسانی که هر روز آنها را می‌ترسانند، حمایت کنند. روز یکشنبه ما نه‌تنها درباره باقی ماندن در اروپا تصمیم‌گیری می‌کنیم بلکه تصمیم می‌گیریم که با شرافت در اروپا زندگی کنیم.

مخالفان سیپراس معتقدند که وی آینده یونان را به قمار گذاشته است و می‌خواهد مسوولیت شکست در مذاکرات با وام‌دهندگان بین‌المللی را به گردن مردم بیندازد. نتایج چهار نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که رای «آری» مردم با اختلاف اندکی پیشتاز است و تنها یک نظرسنجی نشان می‌دهد که رای «خیر» نیم درصد جلو افتاده است.

بلاتکلیفی اقتصاد یونان در حالی ادامه دارد که صندوق بین‌المللی پول در گزارشی جدید اعلام کرد که یونان علاوه بر وام دریافت کرده به 50 میلیارد یوروی دیگر هم نیاز دارد تا اقتصادش را ترمیم کند. سیاستمداران اروپایی به شدت نگران نتایج رفراندوم پنجم ژوئیه هستند. قرار است از مردم یونان یک سوال پرسیده شود: آیا موافق شرایط وام‌دهندگان بین‌المللی هستند؟

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و ولفگانگ شویبلر، وزیر دارایی آلمان اظهارات سیپراس را رد می‌کنند. نخست‌وزیر یونان می‌گوید که از مردم به پیشنهاد شرکای اروپایی، خیر بگویند آنگاه دست وی برای چانه‌زنی در مذاکرات بازتر می‌شود و می‌تواند شرایط بهتری را برای دریافت وام ایجاد کند.

در آستانه رفراندوم روز یکشنبه، برگزاری هرگونه راهپیمایی و انتشار نظرسنجی جدید متوقف شده است.

انتهای پیام

کد N877952

وبگردی