آفتاب

کنترل 4 بیماری با مهار 4 عامل خطر

کنترل 4 بیماری با مهار 4 عامل خطر

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: چهار عامل خطر، شامل «نداشتن فعالیت فیزیکی»، «رژیم غذایی ناسالم»، «مصرف دخانیات» و «مصرف‌الکل» در ایجاد چهار بیماری اصلی «قلبی - عروقی»، «دیابت»، «سرطان‌ها» و «تنفسی» نقش اساسی دارند.

راحله صادق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، اظهارکرد: با مهار این چهار عامل خطر، این چهار بیماری اصلی نیز کنترل شده و از میزان مرگ زودرس ناشی از این بیماری‌ها به صورت چشمگیری کاسته خواهد شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه 44 درصد از تمام مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قبل از 70 سالگی رخ می‌دهد، اظهارکرد: تخمین زده می‌شود حدود 48 درصد از تمام مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر افراد زیر سن 70 سال در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد که در مقایسه با رقم 26 درصد در کشورهای با درآمد بالا، این عدد بسیار متفاوت است.

وی گفت: طبق اطلاعات وزارت بهداشت، رتبه‌بندی 10 عامل خطر اول در ایران به ترتیب، شامل رژیم‌غذایی نامطلوب، فشارخون بالا، تحرک ناکافی، سیگار، توده بدنی بالا، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف موادمخدر است.

71.2 درصد از مرگ‌های قزوین، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر

صادق در بیان اهمیت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در استان گفت: 71.2 درصد از مرگ‌های استان، ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که این رقم در کشور 70.4 و در جهان 65.5 درصد است.

به گفته‌ی وی این در حالی است که مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر در استان 9.4 درصد، در کشور 14.4 و در جهان 24.9 درصد است.

این کارشناس اضافه کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث در استان 10.7 درصد، در کشور 15 درصد و در جهان 9.6 درصد است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین با بیان اینکه اولین علت مرگ مردان و زنان استان و کشور بیماری قلبی - عروقی است، اظهارکرد: همانقدر که مردان از حوادث جان می‌بازند، زنان به علت سرطان‌ها از دست می‌روند.

وی افزود: حوادث همچنان جایگاه مهمی در مرگ مردان کشور دارد و در این زمینه، در کوتاه‌مدت و با مداخلات آسان‌تری، به طور قابل ملاحظه‌ای می‌توان میزان مرگ میانسالان را کاهش داد.

صادق، تشکیل کمیته بیماری‌های غیرواگیر در سطح استان، تعیین وضعیت موجود استان از نظر بیماری‌های غیرواگیر، تعیین چشم‌انداز برنامه‌های غیرواگیر استان، تعیین اهداف سالانه و برنامه عملیاتی برای رسیدن به چشم‌انداز، تقویت همکاری بین بخشی در سطح استان، برگزاری منظم نشست‌های کمیته بیماری‌های غیرواگیر و پیگیری برنامه‌های تدوین شده در هر نشست را از وظایف کمیته مذکور برشمرد.

انتهای پیام

کد N877938

وبگردی