آفتاب

شوهانی: مصوبه مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای، پیام سیاسی به غرب است

شوهانی: مصوبه مجلس برای الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای، پیام سیاسی به غرب است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای که هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید، به نفع دولت و در جهت حمایت از تیم مذاکره کننده است.

احمد شوهانی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص مصوبه مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای گفت: این طرحی که شاهد تصویب آن در مجلس بودیم، بسیار چکش کاری شد تا به دیدگاه دولت نزدیک تر شود به طوری که چند مرتبه در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت، تا نهایی شد.

 وی افزود: اینکه می گویند طرح، خلاف قانون اساسی است ، بعید می دانم که این طور باشد کما اینکه شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد و مشابه اقدامی که نمایندگان مجلس انجام دادند،از سوی کنگره آمریکا نیز شاهد بودیم.

نماینده مردم ایلام در خانه ملت خاطرنشان کرد در این طرح که توسط نمایندگان و با رای بالایی در صحن علنی کلیات و جزئیات آن به تصویب رسید، سه بند وجود دارد و همان نکاتی است که مذاکره کننده های ما به وطری جدی آن را دنبال می کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سئوال که نکات مطرح شده در طرح،در بیانیه لوزان هم آمده بود؟ پس چه اتفاق جدیدی افتاده است؟ تصریح کرد:اتفاق جدیدی نیفتاده است،می توان گفت که  این طرح بیشتر یک پیام سیاسی است تاطرف مقابل خیلی پیشروی نکند وآن ها نیز کمی تحت فشار قرار بگیرند و این گونه نیست که اینکه خلاف قانون باشد یا دست و پای دولت را بندد.

شوهانی افزود: در این مصوبه موضوعاتی که آمده این است که تحریم ها روز اول برداشته شود که این مسئله در تفاهم نامه لوزان نیز آمده است، اینکه تحقیق و توسعه حق ماست و اینکه بازرسی ها از مراکز باید با نظر شورای عالی امنیت ملی باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد:‌به نظر می سد آنچه که در این طرح به نفع دولت تنظیم شده این است که در هر سه بند آن شورای عالی امنیت ملی آمده است، و این در حالی است که رئیس این شورا نیز رئیس جمهور است.

وی با بیان اینکه دولت باید با این طرح مخالفت کند تا این پیام را به طرف غربی بدهد که در کشور ما مجلس نیز نقش آفرین است، یادآور شد: زمانی که  که کنگره آمریکا نیز می خواست طرحی مشابه این طرح را تصویب کند، دولت آمریکا مخالفت کرد.

شوهانی تاکید کرد: این طرح در حالی به تصویب رسید که حتی بسیاری از نمایندگان می خواستند طرح تند تری بدهند و از این تصویب این طرح پس از ویرایش متن، ناراحت بودند که در این طرح همه چیز به نفع دولت است اما فضای مجلس به گونه ای شد که به جزئیات ورود نکردیم و همان کلیات در جزئیات نیز تصویب شد.

وی ادامه داد: نمایندگان بسیار انرژی گذاشتند و کمک کردند تا این طرح اصلاح شود و من خودم در کمیسیون به عنوان مخالف صحبت کردم و گفتم که ضرورتی ندارد و تیم هسته ای در حال حاضر همین اقدامات را انجام می دهد اما دوستان معتقد بودند که این طرح تاکیدی است بر همان کاری که تیم مذاکره کننده انجام می دهند و ما می خواهیم توان چانه زنی آن‌ها را افزایش دهیم.

29220

کد N877835

وبگردی