آفتاب

ادعای یک سایت روسی درباره توافق ایران و ۱+۵ بر سر اورانیوم غنی شد

ادعای یک سایت روسی درباره توافق ایران و ۱+۵ بر سر اورانیوم غنی شد

ایتارتاس (تاس) مدعی شد که تهران و کشورهای ۱+۵ بر سر انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه به توافق رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایتارتاس این خبر را به نقل از یک دیپلمات ایرانی نقل کرده و می نویسد: این انتقال بر پایه تفاهم لوزان صورت می‌گیرد، که ۱۳ فرودین ماه به دست آمد. 

در ادامه این مطلب به نقل از این دیپلمات ایرانی که ایتارتاس اشاره ای به نام وی نکرده آمده است: «این توافق به دست آمده و به نظر می‌رسد که بخشی از توافق جامع باشد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی روزهای گذشته گزارش داده بود که تمرکز مذاکره‌کنندگان ایرانی اکنون متوجه مسئله انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران به خارج از مرزهای آن است.

یک دیپلمات غربی به آسوشیتدپرس گفته بود اگر تهران با طرح انتقال موافقت کند، مسکو این مواد را در خاک خود تبدیل خواهد کرد و ایران نیز سود زیادی از فروش این مواد به روسیه به دست خواهد آورد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که پیشتر، تهران خبرهای مشابه را رد کرده بود.

از جمله در آبان ماه سال گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارشی از روزنامه نیویورک تایمز در مورد «موافقت ایران با انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌ شده خود به روسیه» را تکذیب کرده و این خبر را «جوسازی» توصیف کرده بود.

در آن زمان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از مقام‌ها و دیپلمات‌ها نقل کرده بود که ایران به طور «ضمنی» موافقت کرده در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با غرب، حجم زیادی از ذخایر اورانیوم خود را به روسیه انتقال دهد.

کد N877771

وبگردی