آفتاب

چه کسی در حق این خانه کوتاهی می‌کند؟

چه کسی در حق این خانه کوتاهی می‌کند؟

احمد مسجدجامعی با تاکید بر این که طرح خرید و بازسازی خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» در مرحله اول با طرح یک فوریت تصویب شد، از ثبت نکردن این خانه توسط میراث فرهنگی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، یک هفته‌ پیش بود که کمیته‌ی مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از به مزایده گذاشته شدن خانه‌ی «پدر معنوی خلیج‌فارس» به دلیل تعلل شورای شهر تهران در مصوبه خرید این خانه‌ی تاریخی خبر داد.

خانه‌ای تاریخی که به صورت اضطراری و در پنجمین همایش ثبت آثار تاریخی در اردیبهشت 1391 به ثبت رسید،‌ این در حالی است که به نظر می‌رسد شورای شهر تهران هنوز اطلاعی از ثبت این خانه ندارد، چون دلیل به مزایده گذاشتن این خانه توسط مالک آن یعنی بنیاد تعاون ناجا را ثبت نبودن آن می‌داند!

حتی در 17 اردیبهشت ماه 1393 نیز اعضای همین شورای شهر «یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران» به تملک خانه‌ی تاریخی «حاج معین‌التجار بوشهری»‌، پدر معنوی خلیج فارس و نام‌گذاری آن به نام «خانه‌ی خلیج فارس» را مصوب کردند، در حالیکه حالا خانه‌ «خلیج‌فارس» پس از گذشت این مدت و قول و قرارهایی که دل این خانه‌ تاریخی را شاد کرده بود، به نظر می‌رسد قرار است اتفاقاتی که زیاد به نفع‌اش نیست را پشت سر بگذارد؛ مانند مزایده‌ای که مشخص نیست سرنوشت‌اش را به چه چیزی مختوم می‌کند.

این در حالی است که این عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره به مزایده گذاشتن این خانه‌ی تاریخی می‌گوید: پس از بازدید که سال 92 از خانه‌ی «بوشهری‌ها» در خیابان لاله‌زار داشتیم از میراث فرهنگی درخواست کردیم که این خانه را ثبت کنند و از شهرداری نیز خواستیم که این بنای قدیمی را خریداری کند. همچنین بلافاصله طرح یک فوریت آن را در شورای شهر مطرح کردیم و قرار شد که بودجه‌ای برای این اتفاق در نظر گرفته شود، اما لحظه آخر در شورای شهر به تصویب نرسید.

مسجدجامعی درباره دلیل به تصویب نرسیدن طرح خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» در شورای شهر تهران نیز بیان می‌کند: در شورای شهر این بحث مطرح شد که اگر این خانه مهم و تاریخی است، چرا میراث فرهنگی آن را به ثبت نرسانده است و اگر ارزش میراثی دارد باید این امر اتفاق می‌افتاد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید می‌کند: اتفاقی که این روزها رخ داده و این خانه تاریخی به عنوان اراضی مسکونی و تجاری به مزایده گذاشته شده است به دلیل کوتاهی میراث فرهنگی است.

حال یک سوال دیگر نیز مطرح می‌شود که چطور میراث فرهنگی در طول این مدت و پس از تصویب نشدن طرح دو فوریت در صحن شورای شهر، دست‌کم از ثبت اضطراری این خانه‌ی تاریخی به اعضای شورای شهر تهران خبر نداد؟

انتهای پیام
کد N877765

وبگردی