آفتاب
آصفری در گفتگو با مهر تاکید کرد؛

خطر توقف برنامه هسته‌ای ایران پشت دیوار تمدید/۲ نکته درباره توافق

خطر توقف برنامه هسته‌ای ایران پشت دیوار تمدید/۲ نکته درباره توافق

​دبیر کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه تمدید طولانی‌مدت مذاکرات هسته ای باعث توقف برنامه هسته‌ای ما پشت دیوار مذاکرات می‌شود، به دو نکته درباره توافق احتمالی اشاره کرد.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انجام دور نهایی گفتگوهای هسته ای میان ایران و غرب در وین و با یادآوری تمدید این مذاکرات تا ۱۶ تیر اظهار داشت: به نظر می رسد غربی ها چندان نمی توانند از تمدید هفت روزه مذاکرات بهره‌برداری کنند، اما تمدید بلندمدت مذاکرات قطعا برای سوءاستفاده طرف مقابل از برنامه هسته ای ما مفید خواهد بود.

وی افزود: تمدید بلندمدت مذاکرات باعث توقف برامه هسته ای جمهوری اسلامی پشت دیوار مذاکرات می شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز امیدواری برای رفع موانع یک توافق خوب، به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اشاره کرد و گفت: اقداماتی که تاکنون آمانو انجام داده، به گونه ای بوده که سعی کرده است اسباب سوءاستفاده غربی ها از پرونده هسته ای جمهوری اسلامی و باز نگه داشتن این پرونده را فراهم کند.

آصفری تصریح کرد: امیدواریم سفر آمانو به تهران زمینه از بین بردن این سابقه بد را فراهم کند و دیگر شاهد این رفتارها نباشیم؛ چراکه از زمان شروع به کار آمانو به عنوان مدیرکل آژانس، این شائبه بیش از پیش در ذهن مردم ما ایجاد شده که آژانس ابزار اعمال سیاست های خصمانه غربی ها شده است.

به غربی‌ها اعتماد نداریم/ ضمانت‌های لازم از طرف غربی گرفته شود

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به دلیل سابقه رفتار غربی ها و به ویژه آمریکا به طرف مقابل اعتماد نداریم، به دو نکته درباره توافق احتمالی اشاره کرد و اظهار داشت: نکته اول این است که اگر توافقی انجام می شود، باید ضمانت های لازم مبنی بر اینکه طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد، گرفته شود و جلوی تفسیر و تاویل های مختلف از جانب او بسته شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به عنوان نکته دوم، باید اقدامات لازم برای برگشت سریع جمهوری اسلامی به نقطه قبلی فناوری هسته ای خود در صورت بدعهدی طرف مقابل، پیش بینی شود.

آصفری خاطرنشان کرد: از زمان مذاکرات لوزان تاکنون اتفاق خاصی در رابطه با مذاکرات هسته ای نیفتاده، اما طی همین مدت اقدامات غربی ها نشان می دهد که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و باید در این مرحله خیلی مراقب بود.

کد N877462

وبگردی