آفتاب

سرنگونی ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی در «ششصد و پنجاه و پنج»

سرنگونی ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی در «ششصد و پنجاه و پنج»

فیلم داستانی «ششصد و پنجاه و پنج» با موضوع سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو جنگی آمریکا از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ که از بندرعباس به مقصد دوبی در پروار بود با شلیک موشک هدایت شونده از ناو وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد.

ابتدا دولت آمریکا اعلام کرد به اشتباه ۲۹۰ مسافر این هواپیما را که ۶۶ نفر آنها کودک بودند مورد اصابت قرار داده است اما در نهایت کمیته حقیقت یاب پنتاگون، علت وقوع حادثه را فشار روانی ناشی از قرار گرفتن در وضعیت جنگی برای نخستین بار اعلام کرد.

البته بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند این واقعه برای تاثیرگذاری بر شرایط بحرانی منطقه و به خصوص جنگ عراق علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.

پس از این حادثه، تمام سربازان ناو جنگی وینسنس به خاطر تکمیل سفر خود در منطقه ای جنگی، مدال مبارزه گرفتند.

همچنین در سال ۱۳۶۹ ویل راجرز، فرمانده این ناو مدال لژیون لیاقت را به خاطر رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات چشمگیر بین سال‌های ۶۶ تا ۶۸ از دست رییس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد.

«ششصد و پنجاه و پنج» عنوان تله فیلمی است که در بستر داستانی خانوادگی به این حادثه دلخراش می‌پردازد.

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم عبدالمهدی آگاه منش است و وحید آقاپور و همچنین شیوا مکینیان به عنوان بازیگر در آن حضور دارند.

این فیلم قرار است ساعت ۲۲:۳۰ روز پنجشنبه ۱۱ تیرماه و تکرار آن ساعت ۱۲:۳۰ روز بعد، از شبکه افق پخش شود.

کد N876680

وبگردی