آفتاب

فدراسیون جانبازان با سازمان تربیت بدنی بسیج تفاهمنامه امضا کرد

فدراسیون جانبازان با سازمان تربیت بدنی بسیج تفاهمنامه امضا کرد

مراسم امضای تفاهمنامه مشترک همکاری بین فدراسیون ورزش‎های جانبازان و معلولان با سازمان تربیت بدنی بسیج مستضعفین و سازمان بسیج ورزشکاران در محل فدراسیون برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست که صبح امروز در محل فدراسیون برگزار شد، محمود خسروی وفا، رئیس فدراسیون، سردار کاظم یزدانی، معاون تربیت بدنی سازمان بسیج و داود آذرنوش، معاون تربیت بدنی سازمان بسیج ورزشکاران حضور داشتند و در خصوص این تفاهم‌نامه‌های همکاری، توضیحاتی را برای اصحاب رسانه ارائه دادند.

در ابتدای نشست علیرضا صفارزاده، نایب رئیس فدراسیون در خصوص تنظیم این تفاهمنامه های همکاری گفت: با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت بیش از ۵ درصد جامعه آماری کشور را دربر‎می‌گیرند و از آنجا که بحث ورزش برای این عزیزان امری حیاتی است، توسعه ورزش جانبازان و معلولان و فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز آن از عهده چند سازمان و نهاد خارج است و عزمی ملی را طلب می کند.

وی افزود: به دنبال تحقق این شعار که توسعه ورزش جانبازان و معلولان نیازمند عزم ملی و همکاری کلیه دستگاه‎ها است، و از آنجا که به زودی آئین‌نامه تصویب شده در شورای فرهنگی عمومی به مرحله ابلاغ می رسد، بر آن شدیم تا با همکاری دو سازمان تربیت بدنی بسیج و بسیج ورزشکاران اقدامات مشترکی را انجام دهیم.

صفارزاده خاطر نشان کرد: البته این دو سازمان، همواره پیشرو بودند و قبل از ابلاغ آیین نامه شورای فرهنگ عمومی کشور، همکاری خود را برای توسعه ورزش جانبازان و معلولان اعلام کردند.

نایب رئیس فدراسیون گفت: این دو تفاهمنامه در سه محور اصلی ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و مسائل فرهنگی تنظیم شده و امیدواریم بتوانیم گام‎های موثری را در این خصوص برداریم.

خسروی وفا: ورزش قهرمانی میوه توسعه ورزش همگانی است
در ادامه نشست محمود خسروی وفا ضمن ابراز خرسندی از امضای این دو تفاهمنامه گفت: در مجموع امضای تفاهمنامه با سازمان‎ها و نهادهای مختلف به ما کمک می کند تا از ظرفیت های موجود در بحث تقویت و توسعه ورزش جانبازان و معلولین بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: مهم ترین اقدام در تنظیم تفاهمنامه‎ها، توسعه ورزش همگانی است که اگر این اتفاق بیافتد، میوه آن توسعه ورزش قهرمانی نیز خواهد بود.

خسروی وفا افزود: در ورزش قهرمانی چالش هایی وجود دارد که با اقدامات فرهنگی برطرف خواهد شد و بحث توسعه فرهنگ در ورزش باید به موازات سایر اقدامات پیش برود و اساسا هر اقدامی بدون کار فرهنگی ابتر است.

رئیس فدراسیون ورزش‎های جانبازان و معلولان خاطر نشان کرد: از معلولیت نمی‎شود فرار کرد و ممکن است هر فردی به دلیل حادثه، بیماری و عوامل دیگر دچار معلولیت شود. اما مهم این است که معلولیت پایان راه نیست و باید با برنامه‎ریزی‎های سازمان‌های ذیربط، مناسب سازی شهری و استفاده از فرصت های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، از توانمندی افراد دارای معلولیت استفاده کرد و استعدادهای نهفته آنها را به مرحله شکوفایی رساند.

استفاده از زیر ساخت‎ها و امکانات بسیج برای توسعه ورزش جانبازان و معلولان
کاظم یزدانی، معاون تربیت بدنی سازمان تربیت بدنی بسیج، با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ از سوی مقام معظم رهبری با مضمون همدلی و هم‌زبانی گفت: طبق این فرمایش مقام معظم رهبری و نیز خط مشی کلی بسیج که از سوی ایشان ترسیم شده و به بسیج این نکته را یادآوری می کند که هر جای کشور که خلا وجود داشت بسیج وارد شود، سازمان تربیت بدنی بسیج نیز در خصوص خلاهایی که در امر ورزش وجود دارد ورود می کند و هر آنچه در توان داشته باشد انجام می دهد.

وی افزود: در برنامه پنج ساله پنجم پیش بینی شده بود که بسیج سه هزار سالن ورزشی تاسیس و ۱۷ هزار مدیر ورزشی تربیت کند. در حال حاضر تاکنون موفق به ساخت دو هزار و پانصد سالن ورزشی و تربیت بیش از ۱۲ هزار نفر مدیر و مربی ورزشی شده ایم و امیدواریم تا پایان سال به آمار هدف دست یابیم.

یزدانی خاطر نشان کرد: وجود این زیرساخت ها و در اختیار داشتن این حجم از نیروی انسانی فرصت خوبی است تا در تقویت و توسعه ورزش جانبازان و معلولان گام برداریم.

معاون تربیت بدنی سازمان تربیت بدنی بسیج در ادامه گفت: در امر ورزش همگانی عقب افتادگی هایی وجود دارد و متاسفانه در این زمینه جایگاه خوبی در دنیا نداریم. این مساله در ورزش جانبازان و معلولان نیز صدق می کند و تلاش می کنیم با وجود زیرساخت‎های موجود در ورزش همگانی اقدامات موثری انجام شود.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه موجود بر اساس نظرات کارشناسی و ظرفیت‏‌های موجود در هر دو طرف تنظیم شده و امیدواریم با توفیق در بحث توسعه ورزش همگانی و استعدادیابی، در تقویت ورزش قهرمانی نیز توفیق یابیم.

برگزاری جشنواره های فرهنگی و کنگره‎های یادبود ورزشکاران جانباز و معلول
داود آذرنوش، معاون تربیت بدنی سازمان بسیج ورزشکاران در پایان نشست خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهمنامه همکاری میان فدراسیون و سازمان بسیج ورزشکاران، این سازمان در خصوص مباحث فرهنگی  پیش روی جامعه ورزش جانبازان و معلولان، اقداماتی را انجام خواهد داد.

وی در این خصوص افزود: برگزاری جشنواره های فرهنگی، کنگره های یادبود ورزشکاران جانباز و معلول، راه اندازی کاروان‎های راهیان نور ویژه ورزشکاران جانباز و معلول، برگزاری دوره های بصیرت و ارتقا سطح اخلاق در میان ورزشکاران، برخی از محورهای مورد نظر و پیش بینی شده در این تفاهمنامه است.

آذرنوش تصریح کرد: البته مراتب اخلاقی ورزشکاران جانباز و معلول به مراتب متفاوت و بالاتر است، اما آنها نیز به حضور نشست های اخلاقی نیاز دارند و فدراسیون پیش از این نیز به این مطلب توجه نشان داده و اقدام کرده است و ما نیز به سهم خود آنچه در توان داریم در این خصوص انجام می دهیم.

در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری مشترک میان فدارسیون با سازمان تربیت بدنی بسیج و سازمان بسیج ورزشکاران به امضا رسید.

کد N875681

وبگردی