آفتاب
برای نخستین بار،

اشرف غنی یک زن را به عنوان قاضی دادگاه عالی افغانستان نامزد کرد

اشرف غنی یک زن را به عنوان قاضی دادگاه عالی افغانستان نامزد کرد

رئیس جمهوری افغانستان یک قاضی زن را برای نخستین بار و در یک اقدام غیرمنتظره که با مخالفت برخی محافظه کاران همراه بود، به عنوان قاضی دادگاه عالی نامزد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انیسه رسولی، رئیس کانون قضات زن افغان و قاضی سابق دادگاه کودکان تنها زنی است که توسط اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به عنوان قاضی دادگاه عالی این کشور نامزد شده است. اعلام این خبر به خاطر مخالفت گروهی از محافظه کاران اوایل ماه جاری میلادی به تاخیر افتاده بود.

اشرف غنی در جمع دیپلمات‌ها و فعالان حقوق زنان گفت: من از اعلان این خبر برای نخستین بار مفتخرم چون یک زن را برای سمت قضاوت در دادگاه عالی افغانستان نامزد کرده‌ام. این اقدام خلاف سیستم قضایی نیست، ما حمایت کامل علمای اسلامی را نیز داریم.

این نامزدی که نیازمند تایید پارلمان افغانستان است، بخشی از اقدامات دولت متحد اشرف غنی برای تقویت جایگاه زنان در پست‌های ارشد کشور است.

براساس قانون افغانستان، قضات دادگاه عالی افغانستان برای یک دوره 10 ساله در این پست هستند. در آوریل 2015 قانونگذاران افغان افراد نامزد شده از جانب رئیس جمهوری برای تعدادی از پست‌های کابینه شامل چهار زن را تایید کردند.

رئیس جمهوری افغانستان قبلا دو زن را به عنوان والی غور و دیکاندی منصوب کرد و این اقدام مورد تایید و تحسین فعالان حقوق زنان قرار گرفت.

وی حتی در جلسه روز سه شنبه گفت که تمامی وزرا باید معاونان زن برای خود بگمارند اما این صحبت‌ها باعث خشم برخی از علمای دینی شده است.

اوایل ژوئن 2015 گروهی از روحانیون در کابل تجمع کرده و مراتب اعتراض خود را بابت انتخاب یک قاضی زن در دادگاه عالی افغانستان اعلام کردند.

همسر اشرف غنی در جریان انتخابات سال گذشته میلادی حضور داشت و حتی به صورت فعالانه از آن زمان به بعد برای حقوق زنان فعال است.

انتهای پیام

کد N875667

وبگردی