آفتاب

تشکیل جنبشی در میان جوانان تایوانی علیه چین

تشکیل جنبشی در میان جوانان تایوانی علیه چین

در حالی تایوان به موعد برگزاری انتخابات ریاست اجرایی خود در ماه ژانویه نزدیک می شود،‌ چند تن از فعالان جوان این کشور جنبشی ضد چینی به راه انداخته و سعی دارند با اقداماتی نظیر مسدود کردن مسیرهای کوهستانی، بالا رفتن از حصارها و پرتاب بادکنکهای پر شده از رنگ قرمز، علیه چین تبلیغ کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جنبش ضدچینی که نسبت به وابستگی اقتصادی و فرهنگی کشورشان به چین معترض است، در پی آن است تا کاندیدای یک حزب حامی استقلال این منطقه از چین در انتخابات ریاست اجرایی به پیروزی برسد اما این چیزی است که رهبران حزب کمونیست چین هرگز اجازه به آن نخواهند داد.

هوانگ ین-جو،‌ یکی از رهبران این فعالان جوان گفت: ما می خواهیم چین با مثل یک کشور مستقل رفتار کند.

چین منطقه خودمختار تایوان را یکی از استانهای جداافتاده خود تلقی می کند و گزینه استفاده از زور برای بازگرداندن آن به کنترل خود را رد نکرده است. با این حال در سالهای اخیر روابط میان چین و تایوان بهبود پیدا کرده است.

"ما یینگ جئو"، رئیس اجرایی تایوان که متعلق به حزب ملی گرای تایوان با چین چندین معاهده اقتصادی و تجاری امضا کرده است هر چند که مذاکرات سیاسی بین دو طرف انجام نشده و همچنین سوءظن‌ها میان دو طرف پابرجاست.

ما یینگ جئو در ژانویه آینده به دلیل محدودیت قانونی دوره ریاست اجرایی باید از سمتش کنار برود و اکنون بسیاری از جوانان اعلام کرده اند که از کاندیدای حزب حامی استقلال تایوان موسوم به حزب دموکراتیک پیشرو یعنی "تسای اینگ ون "حمایت خواهند کرد.

در صورت پیروزی تسای و افتادن کنترل پارلمان تایوان به دست احزاب حامی استقلال تنشها میان این منطقه و چین افزایش خواهد یافت. بر اساس نظر سنجی ها در حال حاضر تسای با ده درصد رای بیشتر پیشتاز است هر چند که این نظرسنجی ها دقیق نیست زیرا حزب ملی گرا که رقیب حزب اوست هنوز رسما کاندیدای خود را اعلام نکرده و چندین ماه تا زمان برگزاری انتخابات مانده است.

در ماه های اخیر فعالان جوان ضد چین تجمعاتی خیابانی در این راستا برگزار کرده و اقدام به نصب بنر، سر دادن شعار، درگیری با پلیس و حتی تلاش برای ورود به دفاتر دولتی کرده اند.

انتهای پیام

کد N875584

وبگردی