آفتاب
نقوی حسینی در گفتگو با مهر :

تمدید مذاکرات موجب پیشروی گام به گام غرب وتحمیل مواضع آنان می شود

تمدید مذاکرات موجب پیشروی گام به گام غرب وتحمیل مواضع آنان می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تضاد فاحش دیدگاههای ایران و غرب در این مرحله از مذاکرات گفت: تمدید مذاکرات در راستای سیاست پیشروی گام به گام آمریکایی ها برای حساسیت زدایی جهت تحمیل مواضع است.

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مذاکرات در شرایط حساسی قرار دارد گفت: با توجه به بازگشت یک روزه ظریف به تهران و حضور مجدد در وین و همچنین پیوستن صالحی رئیس سازمان انرزی اتمی و فریدون دستار ویژه رئیس جمهور به تیم مذاکره کننده به نظر می رسد مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حساسیت ها در دو محور اصلی لغو تحریم ها و بازرسی ها است.

وی با اشاره به تبدیل اختلافات به تضادها در جریان مذاکرات گفت: ما در زمینه لغو تحریم ها و بازرسی ها خط قرمز های روشنی داریم که از آن عبور نمی کنیم، طرف غربی نیز بر خط قرمز های خود ایستاده است به طوری که رایزنی ها برای دستیابی به توافق به گفتگو میان دو دیدگاه متضاد تبدیل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح این موضوع گفت: گاهی در مذاکرات دیدگاه ها متفاوت است که می توان با گفتگو ها اختلافات را کاهش داد و به توافق دست یافت اما در مواردی دو طرف مذاکرات، دارای دیگاه های متضاد هستند که برای دست یابی به توافق یک طرف مذاکرات باید از نظر خود کوتاه بیاید وگرنه توافق صورت نمی گیرد.

نقوی حسینی گفت:در شرایط تضاد دیدگاه ها در مذاکرات، دو طرف مانند اتومبیل هایی هستند که در مسیر متفاوت با سرعت بالا به سمت هم حرکت می کنند؛ اگر یکی از اتومبیل ها کنار نکشد این دو با شدت به هم برخورد کرده و هر دو صدمه می بینند.در مذاکرات قطعا طرف ایرانی بیش از این کوتاه نخواهد آمد و این بار نوبت طرف غربی است که از مواضع خود کوتاه بیاید.

وی ادامه داد: با توجه به تضاد دیدگاه ها به احتمال زیاد توافقی صورت نخواهد گرفت و مذاکرات تمدید می شود البته تمدید مذاکرات برای طرف ایرانی قابل قبول نیست زیرا هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند.

وی با اشاره به اتخاذ روش گام به گام از سوی طرف آمریکایی در مذاکرات با ایران گفت: در اوایل مذاکرات بحث جدی بر نحوه فعالیت نطنز، فردو و راکتور اراک بود که احتمال کاهش یا توقف فعالیت آن موجب نگرانی جدی نمایندگان و ملت ایران می شد اما در حال حاضر این موضوعات برای ما مهم نیست و حساسیت ما کاهش یافته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: طرف آمریکایی با اتخاذ سیاست گام به گام به گونه ای عمل کرد که در موضوعات مهم پیشروی کردند و تیم مذاکره کننده را مجبور به عقب نشینی کردند و بدین ترتیب حساسیت ها را بر موضوعات مهم کاهش دادند.

وی طولانی شدن و تمدید مذاکرات را اقدام امریکایی ها در راستای اجرای سیاست گام به گام خواند و گفت: طولانی شدن مذاکرات و اجرای سیاست های گام به گام موجب عقب نشینی تیم مذاکره کننده از بسیاری از سنگر ها شده است.

 

کد N875290

وبگردی