آفتاب
با سه انفجار در یکسال؛

ناکامی صنعت فضایی در پرهزینه ترین جابجایی تجهیزات علمی جهان

ناکامی صنعت فضایی در پرهزینه ترین جابجایی تجهیزات علمی جهان

رشته ناکامی های اخیر درباره انتقال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی فشار بی سابقه ای را به صنعت فضایی جهان وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی کمتر از یک سال اخیر سه مورد انفجار و ناکامی در حین انتقال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی روی داده تا مشخص شود انتقال تجهیزات علمی و مواد غذایی به ساکنان این ایستگاه یکی از پرهزینه ترین فرآیندهای انتقال در دنیا است.

در پی انفجار راکت فالکون ۹ که به بخش خصوصی شرکت اسپیس ایکس تعلق داشت، این پرسش اساسی مطرح شد که آیا این راکت ها آنقدر مطمئن هستند که بتوان از آنها جهت انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۱۷ استفاده کرد؟

اریک استالمر رئیس فدراسیون پرتاب های فضایی تجاری می گوید: متأسفانه این بخشی از تجارت فضایی است. نمی توانیم درباره اعتماد ۱۰۰ درصدی صحبت کنیم.

نخستین مورد از سه گانه انفجارهای اخیر در ماه اکتبر روی داد و آن زمانی بود که کپسول باری سیگناس به همراه راکت آنتراس لحظاتی پس از پرتاب از ویرجینیای آمریکا منفجر شد.

در ادامه و در ماه آوریل کپسول فضایی پروگرس روسیه ارتباط خود را با مرکز کنترل مأموریت در روسیه از دست داد تا در نهایت با سقوط در اتمسفر پایان تلخی داشته باشد.

در نهایت انفجار روز یکشنبه راکت فالکون ۹ و کپسول باری دراگون تکمیل کننده این سه گانه تلخ بود. در جریان این حادثه محموله باری به وزن حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم بر فراز فلوریدا منفجر شد.

ناسا اعلام کرده است در نتیجه این حادثه شمار قابل توجهی از تجهیزات علمی و تحقیقاتی منهدم شد.

با این حال این آژانس فضانوردی اعلام کرده که ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی برای ۴ ماه آینده غذا و تجهیزات کافی در اختیار دارند.

ناسا همچنین اعتراف کرده که هرگز تصور نمی کرده است تنها در عرض یک سال چنین ناکامی هایی به یک باره روی دهد.

کد N875222

وبگردی