آفتاب

بررسی مشروعیت استقلال کشورهای بالتیک توسط روسیه

بررسی مشروعیت استقلال کشورهای بالتیک توسط روسیه

دادستانی کل روسیه اعلام کرد درباره به رسمیت شناختن استقلال کشورهای حوزه بالتیک از سوی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تحقیق خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفاکس، دادستانی کل روسیه اعلام کرده است که در این تحقیقات، مشروعیت به رسمیت شناختن استقلال کشورهای حوزه بالتیک براساس انطباق این تصمیم با قانون اساسی روسیه ارزیابی خواهد شد.

این در حالی است که لیتوانی، لتونی و استونی سه کشور حوزه بالتیک عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند. در همین حال لیتوانی در واکنش به این خبر آن را «تحریک آمیز» توصیف کرده و این اقدام روسیه را "مضحک و تحریک آمیز" خوانده است.

دادستانی روسیه پیشتر نیز اقدام دولت روسیه در واگذاری شبه جزیره کریمه به جمهوری اوکراین در سال ۱۹۵۴ را غیرقانونی دانسته و در منطقه همه پرسی برای الحاق یا عدم الحاق به روسیه برگزار کرده بود.

یک مقام روسیه که نامش اعلام نشده در این خصوص گفت شورای حکومتی اتحاد جماهیر شوروی که استقلال کشورهای بالتکی را بررسی و تایید کرده است، نهادی غیرقانونی بوده است. این شورا بعد از کودتای نافرجام کمونیست ها در سال ۱۹۹۱ و برای یک دوره انتقالی کوتاه مدت سه ماهه تشکیل شده بود.

 

کد N875037

وبگردی