آفتاب

تظاهرات حامیان سیپراس مقابل پارلمان یونان/اروپایی‌ها به دنبال رای مثبت رفراندوم

تظاهرات حامیان سیپراس مقابل پارلمان یونان/اروپایی‌ها به دنبال رای مثبت رفراندوم

با بحرانی شدن شرایط مالی یونان و تعطیلی بانک‌ها و بازار بورس، هزاران تن از مردم با تجمع در مقابل پارلمان آتن حمایت خود را از موضع ضد ریاضتی الکسیس سیپراس در مذاکرات با وام‌دهندگان خارجی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم یونان یکشنبه آتی (پنجم ژوئیه) به پای صندوق‌های رای می‌روند تا به پذیرش و یا رد درخواست‌های بستانکاران بین‌المللی یونان رای دهند.

تظاهرات در آتن

حامیان الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر جوان یونان با در دست داشتن بنرهایی به زبان یونانی، از دولتمردان کشورشان خواستند تا به تازه‌ترین درخواست اروپایی‌ها مبنی بر اصلاحات بیشتر در نظام مالی و ریاضت اقتصادی سنگین‌تر "نه" بگویند.

یونان تا شامگاه امروز (سه‌شنبه) فرصت دارد تا بدهی یک میلیارد و ششصد میلیون یورویی خود را که بازپرداخت قسمتی از وام صندوق بین‌المللی پول است، پرداخت کند. اما تحولات اخیر و نیز طرح دولت چپگرای سیریزا برای برگزاری رفراندوم آن هم پس از ضرب‌الاجل امروز (30 ژوئن) نشان می‌دهد که آتن قادر به انجام این کار نیست.

در صورتی که آتن به قصور در پرداخت بدهی دچار شود، آینده‌ای مهم و تیره در انتظار این کشور خواهد بود. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که شاید با خروج یونان از منطقه پولی یورو و انتخاب ارزی ارزان‌تر از یورو، آنها بتوانند صادرات خود را رونق دهند.

به‌رغم این اظهارات خروج یونان از یورو ضربه‌ای را به اتحاد اقتصادی و سیاسی اروپا وارد می‌آورد و ممکن است که اقتصاد کشورهای متزلزل از جمله پرتغال و ایتالیا نیز درگیر شوند.

نخست‌وزیر یونان روز دوشنبه بار دیگر در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: ما از شهروندان یونانی می‌خواهیم تا در رفراندوم آتی علیه پیشنهادهای وام‌دهندگان رای دهند. ما از شما می‌خواهیم تا با جان و دل آن را رد کنید. هر چقدر حضور مردم و رای‌ منفی آنها پررنگ‌تر باشد، احتمال از سر گیری مجدد مذاکرات در مسیری منطقی و مناسب قوت می‌گیرد.

تظاهرات یونان

با وجود سخنان سیپراس در توجیه طرح رفراندوم، اپوزیسیون یونان معتقد است که نخست‌وزیر قصد دارد تا از زیر بار اتخاذ تصمیم شانه خالی کند و مسوولیت آن را بر عهده مردم قرار دهد. با این حال به نظر می‌رسد طرح نخست‌وزیر یونان بیشتر با این هدف انجام می‌شود که پس از گرفتن رای "خیر" مردم، قدرت چانه‌زنی بیشتری در مذاکرات به دست آورد و مطیع خواست وام‌دهندگان نشود. سیپراس پس از دیدار هفته گذشته رهبران حوزه یورو در بروکسل، درخواست آنها برای اجرای تدابیر خشن‌تر اقتصادی را "تحقیرآمیز" توصیف کرده بود.

نخست‌وزیر یونان که 25 ژانویه امسال با وعده حذف ریاضت اقتصادی توانست آرای بسیاری از مردم را جلب کند، گفت که نتیجه آرای مردم هرچه باشد می‌پذیرد. با این وجود، رهبران اتحادیه اروپا به یونان هشدار داده‌اند که رد پیشنهادهای وام‌دهندگان بین‌المللی در رفراندوم یکشنبه آتی به معنی ترک حوزه یورو خواهد بود.

در رفراندوم پنجم ژوئیه یونانی‌ها قرار است به این پرسش پاسخ دهند که آیا شرایط ویژه وام‌دهندگان یونان برای ارائه طرح نجات مالی را می‌پذیرند یا خیر. رهبران خارجی روز دوشنبه فشارها بر دولت یونان را افزایش دادند تا آتن معاهده وام را بپذیرد. آنها همچنین مردم یونان را به دادن رای "آری" ترغیب کردند.

یونان

کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول خواستار اصلاحات اقتصادی در یونان در ازای ارائه وام تازه به این کشور هستند. بانک مرکزی اروپا پس از شکست مذاکرات با یونان در نشست یکشنبه تصمیم گرفت میزان کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد.

در پی تصمیم بانک مرکزی اروپا، یونان اعلام کرد بانک‌هایش تا روز ششم ژوئیه تعطیل خواهند بود. اما به نظر نمی‌رسد که تا چند روز پس از رفراندوم فعالیت عادی بانک‌ها از سر گرفته شود.

انتهای پیام

کد N874315

وبگردی