آفتاب

تصحیح دیوان شمس مغربی برای چاپ آماده می‌شود

تصحیح دیوان شمس مغربی برای چاپ آماده می‌شود

اسماعیل آذر از آماده سازی کتاب تصحیح دیوان شمس مغربی برای چاپ و انتشار خبر داد.

اسماعیل آذر نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آثار جدید خود گفت: از ابتدای سال ۹۴ تا امروز، ۳ عنوان کتاب جدید از من منتشر شده است. یکی از آن ها «الهی نامه عطار در مربع نشانه معناشناسی گرمس و ریخت شناسی ژرار ژنت» است که در آن الهی نامه را از منظر نظریه های این دو شخصیت علمی بررسی کرده ام. این کتاب توسط انتشارات سخن چاپ شد.

وی افزود: کتاب دوم، مجموعه ۴ جلدی «قرآن در شعر پارسی» است که زیر نظر من و به اهتمام برادران فلاحتیان منتشر شد. در این مجموعه، شاعرانی که از قرآن بهره گرفته و شعرشان با مفاهیم یا کلام قرآن زینت پیدا کرده، معرفی شده اند. یعنی هم شعرشان، هم آیه مورد نظر قرآن و هم ترجمه آن ذکر شده است. این دوره ۴ جلدی با حدود ۳ هزار و ۵۰۰ صفحه، توسط انتشارات سخن به چاپ رسید و مورد توجه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت. این اثر مانند یک مرجع و کتاب فرهنگ می ماند که کارهای آن طی ۲ سال و با همت ۲۰ محقق انجام شد.

این محقق در ادامه گفت: سومین کتاب هم «نظریه های پسااستعماری و غرب زندگی جلال آل احمد» است که درباره نظریه هایی است که بعد از سال ۱۹۶۵ برای کند کردن یا جلوگیری از فعالیت های پسااستعماری کشوری های استعمارگر تدوین شد. ادوارد سعید و جمعی دیگر از نظریه پردازان از جمله اندیشمندانی هستند که نظریه هایشان در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.  

آذر گفت: بعد از ۳ کتاب مذکور، تصحیح دیوان شمس مغربی را در دست انجام داشتم که برای آن توضیحات مفصلی نوشتم و قرار است به زودی توسط انتشارات میراث مکتوب به چاپ برسد. شمس مغربی از جمله شاعران و عرفای کشورمان است که در مقبره الشعرای شهر تبریز مدفون است. کتاب مذکور هم به زودی و تا چندی دیگر منتشر خواهد شد.

کد N874228

وبگردی