آفتاب

هشدار قلیچدار اوغلو نسبت به مداخله نظامی ترکیه در سوریه

هشدار قلیچدار اوغلو نسبت به مداخله نظامی ترکیه در سوریه

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه شدیداً به دولت این کشور نسبت به مداخله نظامی در سوریه هشدار داد و اعلام کرد، این اقدام هزینه‌های بسیاری برای کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در مصاحبه با روزنامه حریت با انتقاد از سیاست‌های دولت گفت: من به شما هشدار می‌دهم، شما جرأت این کار را ندارید.

قلیچدار اوغلو ضمن درخواست از دولت برای توقف اجرای سیاست‌هایی که مواضع خودش را تقویت می‌کند، اظهار کرد: آنها (دولت) در سیاست‌های داخلی بسیار ظالمانه عمل می‌کنند تا مواضع خود را قوت بخشند اما خطرناک‌ترین این سیاست‌ها تبدیل سیاست خارجه به جزئی از سیاست‌های داخلی است. متاسفانه حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) این کار را انجام داده است و من می‌ترسم که این امر را ادامه دهد.

وی ادامه داد: به عنوان رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه من به دولت هشدار می‌دهم که ترکیه را وارد ماجراجویی و خطر نکند. این ماجراجویی هزینه‌های بسیار خواهد داشت و مردم عامی این هزینه را پرداخت خواهند کرد نه سیاستمداران.

رهبر مهم‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه با اشاره به کنار رفتن قریب‌الوقوع دولت فعلی با تشکیل دولت جدید تاکید کرد، این حقیقت که رئیس‌جمهور در وهله اول درباره این موضوع صحبت کرده نشان می‌دهد که دولت هنوز تحت قیومیت رجب طیب اردوغان است.

قلیچدار اوغلو در این باره گفت: اکنون دولت موقت در حال فعالیت است و آنها نباید این مساله را فراموش کنند. در حال حاضر رئیس‌جمهور درباره مداخله در سوریه صحبت می‌کند و این اشتباه است. کسی که ابتدا باید درباره این موضوع صحبت کند نخست‌وزیر است نه رئیس‌جمهور!

وی سپس خطاب به اردوغان گفت: به نظر می‌رسد شما در کاخ خود نشسته‌اید!

این در حالی است که حملات اخیر تروریستی در ترکیه در کنار بیش از دو میلیون پناهجوی سوری هزینه‌های مشخص و سنگینی است که ترکیه متحمل آن شده است.

رهبر دومین حزب پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه با اشاره به این هزینه‌ها عنوان کرد، ترکیه حدود 60 میلیارد دلار برای پناهجویان سوری هزینه کرده است در حالی که تقریباً 17 میلیون تن از مردم کشور فقیر هستند.

وی سپس از 40 درصدی که در انتخابات اخیر به حزب عدالت و توسعه رای دادند خواست تا به این مساله که چرا ترکیه در عرصه جهانی منزوی شده و حیثیت آن زیر سوال می‌رود، فکر کنند.

قلیچدار اوغلو تاکید کرد: پاسداری از آبرو و حیثیت ترکیه نه‌تنها وظیفه من بلکه وظیفه 77 میلیون شهروند آن هم هست.

وی افزود: سوری‌هایی که مجبور به ترک کشور خود شده‌اند هم هزینه سنگینی پرداخت می‌کنند.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه با رد ادعاهایی که ترکیه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در خاورمیانه داشته باشد، گفت: من از ابتدا منتقد سیاست‌های دولت در قبال سوریه بودم.

قلیچدار اوغلو با اشاره به تلاش دولت برای تبدیل شدن به مهره‌ای کلیدی در منطقه اظهار کرد: شما نتوانستید به یک مهره کلیدی تبدیل شوید به جای آن کشور را به یک پسربچه گریان تبدیل کردید.

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه از دولت این کشور خواست تا هشدار ایلکر باشبوق، رئیس سابق ستاد ارتش این کشور را که گفته بود آنکارا این مساله را باید با همکاری دولت سوریه حل کند، مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

کد N874172

وبگردی