آفتاب

هشدار پژوهشگران در مورد افزایش نگران‌کننده مبتلایان به زوال عقل

هشدار پژوهشگران در مورد افزایش نگران‌کننده مبتلایان به زوال عقل

نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که در سراسر جهان، 44 ‌میلیون‌ انسان مبتلا به زوال ‌عقل زندگی می‌کنند و به‌طور نگران‌کننده‌ای این رقم به احتمال زیاد تا سال 2050، به سه برابر یعنی 135 ‌میلیون نفر می رسد.

نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که در سراسر جهان، 44 ‌میلیون‌ انسان مبتلا به زوال ‌عقل زندگی می‌کنند و به‌طور نگران‌کننده‌ای این رقم به احتمال زیاد تا سال 2050، به سه برابر یعنی 135 ‌میلیون نفر می رسد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، زوال ‌عقل یکی ‌از علل عمده‌ ناتوانی و وابستگی ‌میان افراد مسن در سراسر جهان است. هزینه‌ی عمومی مراقبت از مبتلایان به زوال ‌عقل در ‌سال ‌2010 حدود 604 میلیارد دلار (معادل یک‌درصد تولید ناخالص جهانی) در سراسر جهان برآورد شده ‌است، به این معنی که اگر مراقبت از زوال ‌عقل، یک کشور بود، می‌توانست هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان باشد.

بر اساس این گزارش که در اجلاس جهانی نوآوری بهداشت (WISH) ارائه شده، با وجود چنین بار سنگین اجتماعی و مالی، هدف سازمان WISH هدایت و تشویق برنامه‌ی سلامت و بهداشت‌ روان جهان، برای مقابله با این بیماری مخرب و رایج است.

اطلاعات عمومی مردم در‌ مورد زوال‌عقل نسبت به بیماری‌های دیگر کمتر است و اغلب با برخی از نشانه‌های طبیعی افزایش‌ سن اشتباه‌ گرفته می‌شود. در‌حالی‌که همچنان به زوال عقل به صورت برچسب اجتماعی نگاه می‌شود، میزان بودجه تخصیص داده شده در کشورها، معادل نیازها نیست. به ‌طوری ‌که در آمریکا، بودجه‌ی تحقیق و پژوهش روی بیماری ایدز، پنج برابر بیشتر از بودجه‌ی تحقیق روی زوال‌ عقل است.

محققان می‌گویند: حتی با در ‌نظر‌گرفتن این واقعیت که آمریکایی‌های مبتلا به زوال ‌عقل، پنج برابر بیشتر از افراد مبتلا به ایدز در این کشور هستند. به ‌منظور تشویق و تمرکز‌ توجه عمومی به اپیدمی روزافزون زوال‌عقل در جهان، سازمان WISH این بیماری را به ‌عنوان موضوع تحقیق خود در سال گذشته انتخاب‌ کرد و از متخصصان ‌رشته‌های مرتبط با این بیماری، از سراسر جهان دعوت بعمل آورد که نتایج تحقیقات و توصیه‌های خود را با تمرکز بر سه محور اصلی: پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان بیماری ارائه دهند.

این گزارش، طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به زوال ‌عقل از ‌جمله موانع و چالش‌های موجود بر سر راه پرداختن به زوال‌ عقل و راه‌حل‌های نوآورانه ازجمله بالابردن سطح آگاهی عمومی، نوآوری‌های مراقبتی، مدل‌های مالی جدید و چارچوب‌های قانونی موثرتر را بررسی می‌کند که با هدف بهبود افراد مبتلا به زوال‌عقل و نیز کاهش بار اقتصادی هزینه‌های مراقبت از مبتلایان به زوال عقل، 10 سیاست و تدبیر کلیدی را برای در‌نظر‌ گرفته ‌شدن توسط دولت‌ها ارائه می‌دهد.

محققان می‌گویند: واضح است که چیزی به‌نام نوش‌دارو برای زوال‌عقل وجود ندارد که فراتر از دسترس ما باشد و ما به‌ دنبال کشف آن باشیم، بلکه به تلاش‌های هماهنگ و یکپارچه‌ی مسئولان و نوآوران در همه‌ی بخش‌ها نیاز داریم تا این چالش اجتماعی و اقتصادی فوق‌العاده را برطرف کنیم. به این دلیل ما روی کمک سازمان WISH حساب می‌کنیم.

مدیر اجرایی WISH اظهار کرد: امروزه بار اجتماعی و اقتصادی زوال‌عقل به اندازه‌ی کافی روشن و واضح است، با ‌این‌حال هزینه‌های تحمیل ‌شده در آینده به جوامع و اقتصادها، بدون دخالت موثر برای تغییر مسیر این بیماری جهانی، بسیار عظیم خواهد بود. هدف WISH، ارائه‌ی توصیه‌های عملی مبتنی ‌بر شواهد به سیاست‌گذاران بهداشتی در سطح جهان است تا همه‌ ما شاهد کاهش شیوع این بیماری در سراسر جهان باشیم.

به گفته وی، زوال عقل یکی ‌از هشت گزارشی است که در اجلاس سالانه‌ WISH در سال 2015 که در قطر برگزار می‌شود، ارائه خواهد ‌شد و در آن کارشناسان برجسته‌ بهداشت ‌روان بین‌المللی با جامعه‌ پرنفوذی از سران، وزرای دولت‌ها، دانشگاهیان، پزشکان، سیاست‌گزاران و رهبران اقتصادی ملاقات کرده و به بحث در‌مورد راه‌حل‌های نوآورانه‌ برخی ‌از مبرم‌ترین چالش‌های بهداشت جهانی خواهند پرداخت.

گفتنی است سازمان WISH در این اجلاس افزون بر زوال‌عقل، درباره‌ی پیام‌های بهداشتی فراگیر، دیابت، ارائه‌ی مراقبت‌های مقرون‌به‌صرفه سرطان، ایمنی بیمار، پوشش جهانی بهداشت، سلامت‌ روان و تندرستی و بهداشت کودکان و مادران و نوزادان، گزارش‌هایی را منتشر‌ خواهد ‌کرد.

انتهای پیام

کد N874154

وبگردی