آفتاب

توافق سازمان ملل و کابل برای حمایت مالی از پلیس افغانستان

توافق سازمان ملل و کابل برای حمایت مالی از پلیس افغانستان

برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد، افغانستان و سازمان ملل درباره انتقال کنترل صندوق چندین میلیارد دلاری به کابل با هدف احیای نیروهای پلیس و پرداخت دستمزدها به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این روند انتقال به مدت 18 ماه به طول می‌انجامد و هر دو طرف امروز (سه‌شنبه) و پس از چند ماه مذاکره درباره این مساله به توافق رسیده‌اند. تلاش‌ها برای احیای پلیس افغان یکی از پرهزینه‌ترین و مشکل‌دارترین پروژه‌های متحدان غرب در افغانستان از زمان سقوط طالبان در سال 2001 محسوب می‌شود چون داشتن یک نیروی پلیس منظم و قوی برای مقابله با شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان بسیار ضرورت دارد. اواخر سال گذشته میلادی، رئیس‌جمهوری افغانستان خواستار انتقال کنترل این صندوق بودجه ظرف شش ماه شده بود.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک قانون و دستور افغانستان از 2002 تاکنون مبلغ 3.6 میلیارد دلار از اهداکنندگان بین‌المللی برای پرداخت دستمزدهای پلیس و سایر هزینه‌ها دریافت کرده است.

سخنگوی برنامه توسعه سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: پروژه جدید این صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در نتیجه چندین هفته همکاری و مذاکرات است. ما از دولت کابل به خاطر تداوم همکاری با آژانس قدردانی می‌کنیم.

ظرف شش ماه که برای انتقال کنترل این صندوق به دولت کابل در نظر گرفته شده، افغانستان باید شرایط خاصی را محقق کند.

این توافق برای ضرب‌الاجل 30 ژوئن در نظر گرفته شده، زمانی که یک تمدید شش ماهه برای برنامه انتقال صندوق منقضی می‌شود.

برخی اهداکنندگان نگران این بودند که مذاکرات طولانی شود و خواستار یک برنامه پشتیبانی برای تدوم پرداخت حقوق نیروهای پلیس افغان شده بودند.

انتهای پیام

کد N874085

وبگردی