آفتاب

نخست‌وزیر تونس: عامل حادثه تروریستی اخیر توسط شبکه‌های اجتماعی افراط‌گرا شده بود

نخست‌وزیر تونس: عامل حادثه تروریستی اخیر توسط شبکه‌های اجتماعی افراط‌گرا شده بود

نخست‌وزیر تونس در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری سی‌.ان.ان تاکید کرد، معتقد است فرد مسلح افراط‌گرایی که 38 تن را در ساحل تفریحی «سوسه» به قتل رساند، از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراط‌گرایی رو آورده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، حبیب الصید، نخست‌وزیر تونس در این مصاحبه گفت: سیف‌الدین رزقی 23 ساله، فرد مسلحی که بدترین حمله افراط‌گرایانه در تاریخ تونس را رقم زد ممکن است آموزش‌های ایدئولوژیکی را در مسجد نیز دیده باشد اما فکر می‌کنم به احتمال زیاد توسط رسانه‌های اجتماعی افراطی شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رزقی در دانشگاه افراطی شده باشد یا خیر، گفت: ما نمی‌توانیم در حال حاضر به طور دقیق چیزی بگوییم اما اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه او عضو سازمانی بوده و به شدت به مسجدی رفت و آمد داشته است.

حبیب الصید افزود: هنوز مشخص نیست که آیا سیف‌الدین رزقی به لیبی کشور همسایه آشوب زده و مقصد مشهور شبه‌نظامیانی که به داعش می‌پیوندند، سفر کرده بود یا خیر. شاید او از طریق راه‌های غیرقانونی بین تونس و لیبی در رفت و آمد بوده چراکه رزقی هرگز از پاسپورتش استفاده نکرده است.

وی ادامه داد: وضعیت لیبی که مرز طولانی با تونس دارد تاثیر منفی بر کشورمان داشته و ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا در رسیدن به راه‌حل کمک کند. مردم توسط افراط‌گرایان در لیبی آموزش دیده و سپس به تونس بازمی‌گردند.

در همین حال حبیب الصید متعهد شد، واکنش دولت تونس به این حمله براساس احترام به قوانین اساسی این کشور خواهد بود.

وی با اشاره به انقلاب تونس که باعث سرنگونی زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور سابق این کشور گفت: مسائل کاملاً فرق کرده، آنچه ما در سال 2011 میلادی انجام دادیم غیرقابل تغییر است.

گروه تروریستی داعش که به سرعت مسوولیت حمله روز جمعه در ساحل «سوسه» را به عهده گرفته حضور بسیار وسیعی در رسانه‌های اجتماعی دارد و از فن‌آوری‌های پیشرفته و استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی برای جذب شبه‌نظامیان استفاده می‌کند.

سیف‌الدین رزقی که دانشجوی دانشگاه بود یک کلاشینکف را در داخل یک چتر آفتابی ساحلی پنهان کرده و در ساحل سوسه به حاضرین که اکثراً گردشگر انگلیسی بودند، تیراندازی کرده و جان 38 تن را گرفت.

انتهای پیام

کد N874045

وبگردی