آفتاب

آلن ایر: هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت مذاکرات مطرح نیست

آلن ایر: هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت مذاکرات مطرح نیست

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا گفت، شکاف‌ها در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی هم‌چنان باقی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت: ایران و شش قدرت جهانی در اوایل آوریل به توافق سیاسی رسیدند که چارچوب توافق جامع هسته‌ای را ترسیم می‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیان کرد: ‌همه طرف‌ها متعهد به رسیدن به توافق جامع و پایدار هستند. این فرصت کم نظیری است که نباید از دست برود. در دو هفته پیش همه مذاکره‌کنندگان به طور فشرده و بدون وقفه سخت در تلاش بودند تا اختلافات باقی مانده حل شود. اما اختلافات و شکاف‌ها که بعضی از آن‌ها عمده است سرجای خود باقی مانده‌اند.

او ادامه داد: راه‌حل‌های فنی برای این مسائل در دسترس است، اما معلوم است که برای نیل به این مطلوب، یعنی توافقی در چارچوب تفاهم لوزان در چند روز آینده باید تصمیم‌های سخت سیاسی اتخاذ شود.

آلن ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مذاکرات پیش‌رو در روزهای باقی مانده در چه سطحی برگزار خواهد شد؟ گفت: ‌هم بعضی وزیران خارجه گروه 1+5 و هم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی به مذاکرات ملحق می‌شوند تا ارزیابی خود از پیشرفت‌ها را بکنند و برای مشورت و رایزنی حضور داشته باشند. تماس مستقیم و مداوم بین تیم‌های مذاکره کننده و رییسان سیاسی‌شان در این مرحله ضروری است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال تمدید مذاکرات، گفت: هدف ما هم‌چنان رسیدن به توافق پیش از 30 ژوئن است. ممکن است چند روز بیش‌تر لازم باشد، مثل آن چه در لوزان اتفاق افتاد اما هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت لازم و مطرح نیست.

وی هم‌چنین گفت: تمرکز هیات‌های مذاکره کننده روی کار خود در اتاق مذاکرات است. هر کشوری خطوط قرمز خودش را دارد که توسط حکومتش برای پیشبرد منافع و مصالح ملی ترسیم شده است. به قول معروف صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

آلن ایر، افزود: آن چه برای رسیدن به آن لازم و کافی است فقط تصمیم‌های سخت سیاسی است. ما امیدوار هستیم که در چند روز آینده در وین تلاش همه ما برای رسیدن به این هدف مثمر ثمر شود.

انتهای پیام
کد N873409

وبگردی