آفتاب
مدیر پایگاه اطلاع رسانی قربانیان ترور خواستار شد

افشاگری فکری پژوهشگران حوزه دین و رسانه علیه داعش

افشاگری فکری پژوهشگران حوزه دین و رسانه علیه داعش

مسئول سابق دفتر گروهک منافقین در لندن با اشاره به شباهت‌های موجود بین دو گروه تروریستی منافقین و داعش، ‌اظهار کرد: مسعود رجوی نمی‌تواند پاسخگوی اقداماتش باشد به همین خاطر خود را در حال حاضر پنهان کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم خدابنده در نشست " از منافقین تا داعش" که با حضور ابوعارف نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران و روح‌الله لطیفی مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور در موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران برگزار شده بود،‌ با اشاره به چگونگی پیوستنش به گروهک منافقین، ادامه داد: زمانی که من به این گروهک پیوستم این گروهک مدعی مبارزه با امپریالیسم بود و معتقد بود که جمهوری اسلامی ایران به مرور به سمت آمریکا و استبداد امپریالیسم خواهد رفت.

وی با اشاره به نقش منافقین در واقعه تروریستی هفتم تیر،‌ گفت: من در آن زمان در منچستر بودم و فکر می‌کردم که این کار ضدانقلاب بوده است. اصلاً در ذهنم این تصور را نمی‌توانستم بکنم که سازمان در آن نقش داشته است و بعدها فهمیدم که سازمان در ابتدا به خاطر ملاحظات داخلی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته و درصدد بوده زمینه پذیرش این موضوع را در بین اعضای خود ایجاد کند و بعد از آن مسئولیت این انفجار را بر عهده بگیرد. مسعود رجوی چند سال بعد در مورد این موضوع این حادثه تروریستی، گفت که ما پایگاه امپریالیسم در ایران را از بین بردیم و خطر وابستگی را کور کردیم. در واقع او سعی داشت این ترور را به عنوان یک اقدام ضدامپریالیسم جلوه دهد.

وی با بیان این‌که برخی از منافقینی که در حادثه‌های تروریستی در ایران دخالت داشتند اکنون در آلمان با پاسپورت و نام دیگری زندگی می‌کنند،‌ ادامه داد: بین داعش و منافقین شباهت زیادی از نظر تفکری و نوع سازماندهی وجود دارد که از جمله می‌توان در موضوع خشونت، نوع ارتباط با پیروان و بحث رهبری‌شان این شباهت را به عینه دید. داعش و منافقین هر دو رهبرشان را در جایگاه خداوند می‌نشانند و از حداکثر خشونت در پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند.

خدابنده با بیان این‌که این اطلاعات وجود دارد که داعش که در ابتدا با عنوان نیروی القاعده عراق شکل گرفت از قرارگاه اشرف استفاده می‌کرده است،‌ افزود: ‌قرارگاه اشرف تحت اختیار دولت عراق نبود و آمریکایی‌ها از آن حفاظت می‌کردند.

مسئول سابق دفتر گروهک منافقین در لندن با بیان این‌که مردم ایران با ایستادگی خود در برابر منافقین این سازمان را ایزوله کردند و اکنون مقامات این سازمان دست به دامان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها شده‌اند،‌ تصریح کرد: طبق اسناد منتشر شده روسای این سازمان قبل از ‌آغاز جنگ ایران و عراق به واسطه فرانسوی‌ها نشست و برخاست‌هایی با سازمان اطلاعاتی عراق و صدام داشتند و اکنون نیز می‌بینیم در جاهایی که مثلاً‌ مریم رجوی در فرانسه جلسه دارد معارضان روسی نیز در همان روز در فرانسه جلسه دارند و این همزمانی‌ها اتفاقی نیست.

خدابنده در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با انتقاد از برخورد دوگانه غرب با موضوع تروریسم در پاسخ به این سوال که ما آینده منافقین را دیدیم آیا آینده داعش نیز به مانند منافقین خواهد بود، اظهار کرد: هر دوی این نیروها متکی به بیگانگان هستند. سازمان مجاهدین وقتی از حمایت مردم قطع امید کرد از نیروهای خارجی کمک گرفت و دیدیم که در نهایت با چه وضعیتی روبرو شد. در مورد داعش نیز باید گفت آنها هیچ آینده‌ای بهتر از سازمان مجاهدین خلق نخواهند داشت. چرا که آنها نیز در بین مردم جایگاه و پایگاهی ندارند. گرچه او در ابتدا تلاش می‌کرد خود را به عنوان نماینده سنی‌ها معرفی کند.

وی به ارتباط منافقین با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: منافقین برای رسیدن به قدرت هیچ منع اخلاقی برای خود قائل نیستند.

خدابنده همچنین با بیان این‌که مسعود رجوی نمی‌تواند پاسخگوی اقداماتی که انجام داده باشد، گفت: اگر عرضه داشت بهترین کار برای او خودکشی است ولی چون عرضه ندارد خود را پنهان کرده، چرا که دیگر این سازمان در بین قدرت‌های بزرگ نیز جایگاهی ندارد.

در ادامه این برنامه روح‌الله لطیفی مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور به شباهت‌های تبلیغاتی داعش و منافقین اشاره کرد و گفت: این دو گروه تروریستی هر دو سعی کردند که از رسانه برای پیشبرد اهداف خود و معرفی‌شان استفاده کنند.

وی با اشاره به پنج هدف داعش در استفاده از رسانه، ادامه داد: داعش به وسیله رسانه‌ها رعب و وحشت ایجاد می‌کند. عملکرد وحشیانه خود و فتوحاتش را به نمایش می‌گذارد و به گونه‌ای از خود تصویرسازی می‌کند که شکست‌ناپذیر است. از طرف دیگر از این ابزار به عنوان یک موضوع پارادوکسیکال استفاده کرده، به نحوی که این‌گونه جلوه دهد که آنها افرادی مهربان هستند.

وی با بیان این‌که این‌گونه تصویرسازی در فتوحات داعش موثر بوده، افزود: داعش با انتشار کشتارهای دسته جمعی خود این تصور را در بین مردم ایجاد کرده که این گروه آنقدر بی‌رحم است که نباید در برابر آن واکنش نشان داد.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور با اشاره به استفاده گروه تروریستی داعش از توئیتر، تصریح کرد: در مرامنامه فیس‌بوک و توئیتر تأکید شده که هر حسابی که باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم شود مسدود خواهد شد در حالی که حساب توئیتری داعش هیچ‌گاه مسدود نشده است.

لطیفی با تأکید بر این که در بحث تبلیغات و فضاسازی رسانه‌ای، داعش از یک سری نمادسازی‌ها استفاده کرده است،‌ گفت: این جریان خود را احیاگر حکومت عباسیان می‌داند و تلاش می‌کند که از ادبیات صدر اسلام برای بیان و توصیف اشغالگری‌های خود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به استفاده داعش از موضوع فرم سازی، گفت: در تصاویری که داعش منتشر می‌کند میزانسن‌های عجیبی مورد توجه قرار می‌گیرد. یا آنها از موضوع اکشن برای جذب مخاطبان نوجوان استفاده کرده‌اند.

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: تنها غربی‌ها هستند که از واژه دولت اسلامی در مورد داعش استفاده می‌کنند. در حالی که دولت دارای مولفه‌هایی چون جمعیت،‌ حاکمیت،‌ حکومت و جغرافیا است در حالی که داعش این فاکتورها را ندارد.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان ترور با بیان این‌که هرجا پول، نفت و کریدورهای اصلی ترازیت انرژی باشد، داعش نیز حضور دارد، گفت: خطر داعش باعث شده که کشورهای اسلامی از موضوع فلسطین و توجه به مردم مظلوم غزه دور شوند.

او با بیان این‌که برخلاف قطعنامه شورای امنیت برخی از کشورها از داعش حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کنند، تأکید کرد: برای مقابله با داعش باید بر روی پارادوکس‌های فکر داعش کار شود و پژوهشگران حوزه دین و رسانه در کنار هم به افشاگری علیه داعش بپردازند.

انتهای پیام

کد N873333

وبگردی