آفتاب

کنفرانس یونسکو برای حفظ میراث جهانی در برابر حملات داعش

کنفرانس یونسکو برای حفظ میراث جهانی در برابر حملات داعش

کنفرانس میراث جهانی یونسکو از یکشنبه در بن آغاز شده است. مهم‌ترین موضوع کنفرانس امسال حفظ میراث جهانی در برابر ویرانگری گروه داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معبدهای قدیمی و دروازه‌های شهر باستانی پالمیرا ممکن است به زودی به دست تروریست‌های داعش ویران شوند. برای حدود دو هزار و صد شرکت کننده‌ در کنفرانس یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد) چنین خطری بسیار محتمل است. این کنفرانس از روز یکشنبه در شهر بن آلمان آغاز شد و یازده روز (تا ۸ ژوئیه) به طول می‌انجامد. حتی ممکن است حین برگزاری کنفرانس یونسکو چنین سناریویی تبدیل به واقعیتی دردناک شود.

شبه‌نظامیان افراطی داعش پالمیرا را که از میراث فرهنگی جهان است، مین‌گذاری کرده‌اند. حفاظت از میراث فرهنگی مهم‌ترین موضوع کنفرانس یونسکو در بن است. هیات‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس می‌خواهند با صدور یک قطعنامه‌ بر اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی برای بشریت تاکید ورزند.

"جنگ علیه حافظه فرهنگی"

هدف شرکت‌کنندگان در کنفرانس یونسکو در بن این است که از جامعه جهانی بخواهند با غارتگری‌ها و ویران‌گری‌های داعش قاطعانه به مقابله بپردازد. ماریا بوهمر، رئیس کمیته میراث جهانی، در مصاحبه با دویچه وله گفت: «این یک نوع استراتژی جنگی است که می‌خواهد حافظه فرهنگی انسان‌ها را از بین ببرد.» خانم بوهمر افزود: «باید با این امر مقابله کرد. همیشه راه نظامی موفقیت‌آمیز نیست. همه کشورها باید با هم همبستگی داشته باشند.»

بوهمر در این رابطه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد که در ماه مه گذشته صادر شد. این قطعنامه تخریب میراث فرهنگی در شهرهای باستانی "حضر" (هترا) و "نیمرود" (یا نمرود) در عراق را محکوم کرده است. کشورهای اسلامی نیز از این قطعنامه حمایت کرده‌اند. به گفته بوهمر، این نشان می‌دهد که هیچ کشوری دلایل مذهبی‌ای را که شبه‌نظامیان داعش برای ویرانگری خود می‌آورند قابل قبول نمی‌داند.

انتهای پیام

کد N872890

وبگردی